dringende vraag ivm . onderhoudsgelden, en erfenisgeld

nolantamsin
Topic Starter

dringende vraag ivm . onderhoudsgelden, en erfenisgeld

#1 , 07 feb 2010 22:12

ik was getrouwd met een russische vrouw, die nooit heeft willen werken en géén cent in het huishouden heeft gespendeerd, bovendien is ze er uitgetrokken en vraagt nu een pak onderhoudsgeld voor haarzelf en ook voor ons zoontje. bovendien is ze héél verkwistend met geld, voor haar is geld het belangrijkste en daar kan ze nooit genoeg van krijgen, ze heeft mij al volledig gepluimd, door te leven als een princes, peperdure merkkleding kappers schoonheidsbehandelingen etc.. , als ik niet meer kon betalen, deden het haar rijke russische ouders het,
ze heeft een héél opvliegend karakter en heeft me onlangs gestampt waarbij de kruisband van mijn knie is gescheurd, dat is geconstateerd door arts,
mijn eerste vraag is: is dit laatste (het stampen met gevolg) een reden om geen onderhoudsgeld meer te hoeven betalen?
ze weigert ook werk te zoeken, en ze denkt er aan om volledig op mijn kap te leven, en voor de rest van het vele geld van haar ouders, ze is de hele dag zich aan het amuseren met haar hoby's en voelt zich als een princes!
nu las ik ergens dat het begaan van een grove fout een reden kan zijn waardoor een rechter kan beslissen dat er geen onderhoudsuitkering zal betaald moeten worden?
wat is een grote fout? kent u hier voorbeelden van. .
ik heb onlangs geld geerfd van mijn overleden pa, dat geld is op een persoonlijke rekening gezet,
weten jullie of deze erfenis mee telt om de rechter te laten beslissen of ik haar onderhoudsgeld ga moeten betalen?
mijn vader hechtte er véél belang aan dat bij de schenking erfenis zijn geld aan zijn kinderen gaat, en niet aan een ex vrouw .
deze zaak moet nog voor het vredegerecht komen, maar dat gebeurt al volgende week ,
wat adviseren jullie te doen ivm dat erfenis geld? ik zou het verschrikkelijk vinden als ik mijn erfenis van mijn pa, moet spenderen aan een ex die zelf als een princes leeft, schatrijk is door de voordurende giften van haar ouders , maar voor de rest weigert werk te zoeken en zich voor alles te goed voelt!
kunnen jullie helpen aub? véél dank !
groeten, nolan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 07 feb 2010 22:46

die slagen en verwondingen zijn inderdaad een grond om dat niet te hoeven betalen: maar eerst de altijd terugkerende vraag: is er een bewijs van die mishandeling, heeft u daar klacht voor ingediend, is er een pv, of is het alsnog mogelijk dat u die indient (met bewijzen van de arts)?

Dat alles staat in artikel 301 §2 van het Burgerlijk Wetboek. Maar dat is een zeer lang artikel. U kan dat eens grondig lezen door te gaan naar www.monkey.be.

Vervolgens kies je daar links in het menu "bronnen" , vervolgens "wetgeving", dan kies je in het midden "Burgerlijk Wetboek" en dan vul je in het vakje het artikel nummer in "301" en ga je naar §2

Daar zal je al veel meer te weten komen om wat geruster te slapen vannacht.
Plus est en vous

3399AAaa

#3 , 07 feb 2010 22:56

Wat betreft de erfenis: als u getrouwd bent volgens het belgisch wettelijk stelsel (zonder huwelijkscontract) of met scheiding van goederen, dan is die erfenis enkel en alleen van u (artikel 1399 BurgWetboek)(dat geldt voor alles wat u krijgt uit schenking, erfenis of testament). U moet vermijden dat dat geld in de huwgemeenschap "wordt ingebracht". Dus nu u gescheiden bent, is dat geld zeker ook alleen van u als u het tijdens het huwelijk niet gemeenschappelijk heeft gemaakt door bv. inbreng in huwgemeenschap.

Zie ook naar dat artikel 301 voor de vraag die u hier stelt onder art 301 §3

Let wel dat de vruchten (vb interesten) van die erfenis normaal gemeenschappelijk zijn als u volgens het wettelijk stelsel was gehuwd,(art. 1405 Burg Wetboek) zolang u getrouwd was tot aan de datum dat de echtscheiding werd ingeleid bij de rechtbank. Maar misschien weet zij dat niet....

U zal waarschijnlijk niet kunnen bewijzen dat zij zelf geld genoeg heeft om te overleven? Of hoe zit dat?

Uw kind is juridisch uw kind veronderstel ik, dus is dat uw erfgenaam....?

Is zij zinnens met de noorderzon te vertrekken?
Plus est en vous

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”