domicilie-persoon ten laste wijzigen

appel6012
Topic Starter

domicilie-persoon ten laste wijzigen

#1 , 15 jan 2010 14:50

Beste,

situatie is als volgt:
Ik zelfstandige in agrarische sector, geen inkomen uit bvba, wel rekening courant, eigen woning, gronden etc.
Zij, werkzoekende, woont bij ouders.
Gescheiden via EOT. Hierin stond vermeld dat het kindergeld ten goede komt van haar, de schoolkosten en opvoedingskosten zijn voor de vader. Er is geen verder onderhoudsgeld of alimentatie verschuldigd. De kinderen zijn bij de moeder gedomicilieerd, voorafgaandelijk aan de EOT, hiervan was ik destijds niet op de hoogte.

Is het mogelijk om de kinderen bij mij te domiciliëren? Wat als ik dit bij de gemeente laat wijzigen zonder haar te kennen?
Ben ik, gezien de situatie, niet de feitelijke opvoeder? Kinderen zijn bij beiden evenveel aanwezig, maar vader betaalt rechtstreeks de grootste kosten voor de opvoeding.
Is het mogelijk om het kindergeld (ten dele) toch bij mij te laten komen of via de rechtbank een wijziging hierin te laten doorvoeren?
Momenteel heeft zij recht op een schoolpremie, ik niet omdat de kinderen bij haar gedomicilieerd zijn. Kan dit aangepast worden, gezien ik de totale schoolkost op mij moet nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 16 jan 2010 17:01

Gescheiden via EOT. Hierin stond vermeld dat het kindergeld ten goede komt van haar, de schoolkosten en opvoedingskosten zijn voor de vader. Er is geen verder onderhoudsgeld of alimentatie verschuldigd. De kinderen zijn bij de moeder gedomicilieerd, voorafgaandelijk aan de EOT, hiervan was ik destijds niet op de hoogte.
WIE heeft die EOT opgesteld? :roll:

En jullie hebben dat beiden ondertekend mét goedkeuring? :roll:

j.demoor

#3 , 17 jan 2010 11:10

In de regel dient de overeenkomst E.O.T. de domicilie van de kinderen te bepalen. Onderzoek dus zorgvuldig de tekst van uw overeenkomst E.O.T.

Is dit niet het geval dan kan u toepassing maken van “Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.”(Gerechtelijk Wetboek).

De bevoegde rechter is de jeugdrechter en aanvullen wat ontbreekt,namelijk de bepaling van domicilie,is ook ‘wijzigen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”