Opzeg huurkontrakt

JohnD
Topic Starter

Opzeg huurkontrakt

#1 , 07 jan 2010 14:07

Huurkontrakten die door 3 partijen getekend zijn, nl. verhuurder (eigenaar), immokantoor (dat in het huurkontrakt vermeld word als "vertegenwoordigd door" met naam en adres), en huurder.

Moet een opzeg naar de huurder toe, ook niet getekend worden door de verhuurder/eigenaar ? M.a.w. kan een immokantoor op zijn eentje een huurkontrakt opzeggen ?

Stel je de situatie voor waarbij een immokantoor kontraktueel door de verhuurder word aangesteld om diens zaakjes te regelen. Het immokantoor ondervind dat de huurder een lastpak is, en zegt hem op, zonder dat deze opzeg medeondertekend werd door de verhuurder ? De verhuurder blijkt later niet op de hoogte te zijn van deze opzeg.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 jan 2010 16:22

Ik denk dat dit gedeeltelijk afhangt van de aard van de overeenkomst tussen het immokantoor en de eigenaar. Bij verhuur van een flat aan de kust heeft een immokantoor ook een volledige volmacht om deze te verhuren zonder dat ik iedere week een nieuw contract dien te ondertekenen van de volgende huurder of regelmatig wordt geconfronteerd met te aanvaarden annulaties, schadebedingen of opzeggingen...

Natuurlijk is het hier zo dat het contract door drie personen werd getekend. Als de handtekening van de eigenaar erop staat hoort deze van het immokantoor er niet op thuis en vice versa.

JohnD
Topic Starter

#3 , 07 jan 2010 17:00

Ik denk dat dit gedeeltelijk afhangt van de aard van de overeenkomst tussen het immokantoor en de eigenaar. Bij verhuur van een flat aan de kust heeft een immokantoor ook een volledige volmacht om deze te verhuren zonder dat ik iedere week een nieuw contract dien te ondertekenen van de volgende huurder of regelmatig wordt geconfronteerd met te aanvaarden annulaties, schadebedingen of opzeggingen...

Natuurlijk is het hier zo dat het contract door drie personen werd getekend. Als de handtekening van de eigenaar erop staat hoort deze van het immokantoor er niet op thuis en vice versa.
Vanuit het standpunt van de huurder bedoel ik hier; kan hij claimen dat vermits het originele kontrakt getekend is door immokantoor en verhuurder, een opzeg ook door beide moet geschieden en indien er dan toch slechts 1 handtekening op de opzegbrief staat dat het dan die van de eigenaar moet zijn. Een "vertegenwoordigd door" clausule geeft een immokantoor nog niet alle volmachten die een verhuurder heeft dacht ik.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 07 jan 2010 19:44

Lijkt me logisch aangezien het contract door drie partijen is getekend en twee ervan een verstrekkende functie uitoefenen.

Of een dergelijk argument standhoud op het het vredegerecht? Durf ik me niet over uitspreken.

Terug naar “Huren”