Besten,
Een tijdje geleden kocht ik een rijhuisje in Mechelen. Oorspronkelijk (na tekenen compromis) werd me gezegd dat de huurders snel zouden vertrekken, aangezien ze reeds een andere woonst hadden gevonden. Een week voor het verlijden van de akte (eind november) werd me echter gemeld dat deze verhuis niet doorging, en dat de huurders de woonst bleven betrekken in afwachting van iets nieuws.
Als tegenprestatie stelden de huurders echter wel een contract op waarin ze beloofden het pand te verlaten voor 1 maart. Onmiddellijk na de tekening van de akte (30/11/2009) schreef ik een aangetekende brief naar de huurders waarin ik enerzijds mijn gegevens voor de huur (tel nummer, rekening, ...) vermelde, en anderzijds zei dat ik akte nam van hun beslissing het pand te verlaten en dat ik vanaf 01/03/2010 het pand zelf ging bewonen.
Intussen merkte ik dat de huur van december niet betaald werd. Rond 15/12/2009 belde ik dan ook met de huurders om naar de status hiervan te vragen. Ze vertelden me dat ze met de eigenaar een afspraak hadden om rond de 23e van de maand te betalen (in het contract staat begin van de maand), omdat dit voor hun beter uitkomt. Hiermee had ik op zich geen probleem, gezien proffessionele verhuring toch niet mijn bedoeling is.
Intussen zijn we 7 januari en ik heb nog steeds niets ontvangen, noch een bericht gekregen van een eventuele vertraging. Net gebeld naar de eigenaars en de gebruikte smoes deed me vermoeden dat ik nog wel wat problemen ga ondervinden met het krijgen van de huur. Bovendien vroeg ik hoe het zat met het vinden van een nieuwe woonst. Daarop antwoorden ze dat ze inderdaad moeite hadden met het vinden van een ruime woning binnen hun budget.
Graag had ik indien mogelijk antwoorden/tips gehad op de volgende vragen:
- Wat is de beste strategie voor het bekomen van de huur: direct een kordaat aangetekend schrijven of toch proberen een onderhandelende oplossing te bekomen (wat niet gemakkelijk is, gezien het een Poolse familie betreft waarvan enkel de 14-jarige dochter Nederlands spreekt)? Vanaf wanneer zou een procedure bij het vredegerecht aan te raden zijn? Zijn er andere manieren om de druk wat op te drijven?
- Volgens de wet hebben de huurders 3 maanden opzeg. Ik stuurde de aangetekende brief op 30/11/2009. Hebben ze dus tot einde februari of tot einde maart?
- Indien tot einde maart, primeert dan niet het document waarin ze zelf verklaren eind februari te vertrekken?
- Ik vermoed dat het zeer moeilijk wordt voor deze familie om een ander pand te vinden (gezien ze geen Nl praten, geen 'officieel' werk hebben, ik vermoed geen of weinig geld voor een waarborg, en bovendien dat een gelijkaardig pand ze nu waarschijnlijk 150/200 euro meer zal kosten per maand). Wat als ze niets hebben aan het einde van de opzeg? Kan ik ze eruit laten zetten? kan ik een schadevergoeding vragen? In welke mate zal een vrederechter volgen dat ik zelf de woning nodig heb (aangezien ik nu nog thuis woon bij m'n lieve ouders)?
- Wat kan ik wel en niet in de communicatie naar de huurders zetten? Zeer neutraal blijven of toch dreigen met procedures en schadevergoedingen?
- Ik heb een waarborg van 2 maanden. Als de huurders voorstellen om de huur af te trekken van deze waarborg, moet ik dan hierop ingaan? Ik zou namelijk graag iets achter de hand houden om vergeldingen in de vorm van opzettelijke schade te vermijden.
gegevens contract:
Contract is meer dan 3 j oud
Is onbepaalde duur
Is niet geregistreerd
In elk geval enorm bedankt voor de hulp. Misschien ben ik hier te voorbarig mee, maar ik bereid me liever op de juiste manier voor in geval van problemen.
Ward