laptop zoon gestolen bij Aldi

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

laptop zoon gestolen bij Aldi

#1 , 02 jan 2010 14:24

'k weet niet goed in welke rubriek deze vraag moet, maar ik doe hier eventjes het verhaal.

Vorige maand ging mijn zoon na de les aan de hogeschool in Kortrijk binnen bij Aldi om een paar boodschappen te doen. Hij werd door de kassierster verplicht om zijn tas met laptop en cursussen aan de ingang van de winkel achter te laten.
Mijn zoon liet zijn tas achter, ging de winkel binnen en tegen dat hij vijf minuten later aan de kassa kwam, zag hij dat zijn boekentas gestolen was.

We zijn aangifte gaan doen bij de politie. De agent die het PV heeft opgemaakt zei, dat we eventueel verhaal konden halen bij Aldi. Want als ze mensen verplichten om persoonlijke bezittingen af te geven vooraleer de winkel binnen te gaan, dan wordt logischerwijze verondersteld dat zij de verantwoordelijkheid voor dat persoonlijk bezit overnemen en erover waken dat het in veilige handen is tot de klant de winkel verlaat na zijn aankopen.

Wij hebben contact opgenomen met de Aldi hoofdzetel voor West-Vlaanderen in Roeselare, maar die weigeren elke verantwoordelijkheid.
Ik ga daar dus niet mee akkoord. Er hangt trouwens geen uithangbord in de winkel waarop staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor persoonlijke goederen. Zo'n bord hangt enkel op de parking, waarop staat dat Aldi niet verantwoordelijk is voor ongevallen en diefstal op de parking.

Nu is mijn vraag of wij enige kans maken om Aldi toch verantwoordelijk te stellen. De laptop van mijn zoon heeft een nieuw-waarde van € 1500. Om nog maar te zwijgen van al zijn schoolwerk die hij is kwijtgeraakt. Vlak voor de partiële examens in januari is dat een ramp voor zijn studies. Hij moet ettelijke projecten en taken compleet van nul beginnen.
En dat alles omdat een kassierster de jongen weigerde binnen te laten met zijn rugzak....om zogezegd winkeldiefstal te voorkomen.

Kan mij iemand raad geven aub ? Blijkbaar is er geen duidelijke wetgeving voor zo'n situatie.

Madeleine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 jan 2010 09:30

“Art.1927.De bewaarnemer moet aan de bewaring van de in bewaring gegeven zaak dezelfde zorg besteden als hij aan de bewaring van zijn eigen zaken besteedt.Art.1932.De bewaarnemer moet de zaak zelf, die hij ontvangen heeft, teruggeven...”(Burgerlijk Wetboek).

Maan Aldi aangetekend aan het ontvangene terug te geven of te vergoeden tegen het bedrag dat u daarin vermeldt en binnen een redelijke termijn die u daarin bepaalt. Geeft Aldi hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag Aldi dan voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 03 jan 2010 13:38

Heel erg bedankt voor de wettekst !

Ik stuur zo vlug mogelijk een aangetekend schrijven naar Aldi waarin ik die tekst zal gebruiken als argument om schadevergoeding te vragen.

Groetjes,

Madeleine

Reclame

Zjef
Berichten: 156

#4 , 03 jan 2010 20:45

Art. 1915 B.W. Bewaargeving in het algemeen is een handeling waarbij men de zaak van een ander aanneemt, onder verplichting om die te bewaren en in natura terug te geven.
In casu is het geen bewaargeving. Aldi zegt enkel dat de boekentas niet mee binnen mag.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 03 jan 2010 22:27

Afgezien van het feit dat de verantwoordelijkheid bij ALDI ligt, is er het bewijs. Want neem van mij aan dat zij alles zullen ontkennen. Is er overigens geen camerabewaking ?
Hij werd door de kassierster verplicht om zijn tas met laptop en cursussen aan de ingang van de winkel achter te laten.
Een kassierster heeft hier geen bevoegdheid om zoiets te vragen. Kassiersters zitten toch aan de uitgang, dus begrijp ik niet wat die aan een ingang te doen heeft.

[Vandebos: Poster op domheid zoon wijzen helpt poster niet vooruit. Opmerking verwijdert.]
Want als ze mensen verplichten om persoonlijke bezittingen af te geven vooraleer de winkel binnen te gaan ..
Dat kunnen ze niet verplichten tenzij ze iets voorzien waar de klant zijn persoonlijke goederen kan in opbergen. Niet iedereen komt met de wagen naar een ALDI en persoonlijke spullen heeft iedereen al eens bij.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jan S
Berichten: 397

#6 , 04 jan 2010 12:32

Want als ze mensen verplichten om persoonlijke bezittingen af te geven vooraleer de winkel binnen te gaan ..
Dat kunnen ze niet verplichten tenzij ze iets voorzien waar de klant zijn persoonlijke goederen kan in opbergen. Niet iedereen komt met de wagen naar een ALDI en persoonlijke spullen heeft iedereen al eens bij.
Kijk naar Mediamarkt waar ze opbergkluisjes voorzien.

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

#7 , 04 jan 2010 18:45

Art. 1915 B.W. Bewaargeving in het algemeen is een handeling waarbij men de zaak van een ander aanneemt, onder verplichting om die te bewaren en in natura terug te geven.
In casu is het geen bewaargeving. Aldi zegt enkel dat de boekentas niet mee binnen mag.
Daar zit dus inderdaad de moeilijkheid en het argument van Aldi dat ze niet verantwoordelijk zijn.
Mijn zoon had rechtsomkeer moeten maken en had naar een andere winkel moeten gaan.
Maar toch ga ik het proberen om via een aangetekend schrijven mijn verhaal te halen bij Aldi.

Het is trouwens niet Aldi alleen waar dergelijke eisen worden gesteld, dat boekentassen aan de ingang moeten worden achtergelaten. Het gebeurt in meerdere kleine supermarkten, ook GB Carrefour.
Daar houden de kassiersters ook de ingang in de gaten en worden studenten met boekentassen de toegang tot de winkel geweigerd. Dat in die boekentassen dure laptops zitten, laat hen totaal onverschillig.

En inderdaad, als ze eisen van hun klanten dat persoonlijke bezittingen niet mee binnen mogen, dan moeten ze aan de ingang lockers voorzien. Nu zijn ze er gemakkelijk en goedkoop van af....en verre van klantvriendelijk uiteraard.

Ik denk niet dat er in Aldi-winkels camerabewaking is. Ik denk dat de laptop van mijn zoon een grotere geldwaarde had, dan eender welk artikel daar in die winkel te vinden is.

Misschien maar eens een lezersbrief schrijven om andere consumenten te waarschuwen.

Groetjes,
Madeleine

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 04 jan 2010 22:36

In casu is het geen bewaargeving. Aldi zegt enkel dat de boekentas niet mee binnen mag.
Dus iemand die persoonlijke goederen bij heeft word de toegang ontzegt. Dat is nog straffer. En kan zeer ver gaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis
Berichten: 3294

#9 , 05 jan 2010 10:35

Aldi had in dit geval ook de optie om de boekentas te inspecteren aan de kassa (of mag dat niet?).
Ik vind ook dat ze ofwel lockers moeten voorzien, ofwel de tas in bewaring houden achter de kassa - maar dan wordt het al de verantwoordelijkheid van de kassier.

Dit zijn zaken die heel ver zouden kunnen gaan. Ze zouden bv een kinderwagen kunnen gaan weigeren want elke winkelier weet dat daar soms nogal wat in verdwijnt.

digits
Berichten: 224

#10 , 05 jan 2010 11:44

En mag dat zomaar ?

Als je een boekentas mag verbieden, waarom dan geen hoofddoek (en omgekeerd)? En dat ligt meteen weer wat gevoeliger...

artemis
Berichten: 3294

#11 , 05 jan 2010 11:50

Als je een boekentas mag verbieden, waarom dan geen hoofddoek (en omgekeerd)? En dat ligt meteen weer wat gevoeliger...
Een hoofddoek vind ik nog iets heel anders, want is een kledingstuk. Een jas met zakken is dat ook.

MSJB
Berichten: 32

#12 , 06 jan 2010 11:54

Het is trouwens niet Aldi alleen waar dergelijke eisen worden gesteld, dat boekentassen aan de ingang moeten worden achtergelaten. Het gebeurt in meerdere kleine supermarkten, ook GB Carrefour.
Daar houden de kassiersters ook de ingang in de gaten en worden studenten met boekentassen de toegang tot de winkel geweigerd. Dat in die boekentassen dure laptops zitten, laat hen totaal onverschillig
Inderdaad, onze lokale GB Carrefour heeft een A4tje aan de deur hangen (grote handtassen, rugzakken, etc mogen de winkel niet binnen). Als je dan uit de stad komt met andere boodschappen of je hebt een te grote handtas (wat is groot trouwens!!) dan kan je bijna niet anders dan deze achterlaten bij de kassiersters (wordt dan aan de kassa geplaatst aan de zijkant), dus niks aan de hand....TOCH WEL er staan meedere tassen/rugzakken/tassen van andere aankopen en er wordt geen controle gedaan op wat je precies terug meeneemt. De kassiersters zelf zijn druk bezig en hebben hier uiteraard geen tijd voor.

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 06 jan 2010 17:39

TOCH WEL er staan meedere tassen/rugzakken/tassen van andere aankopen en er wordt geen controle gedaan op wat je precies terug meeneemt. De kassiersters zelf zijn druk bezig en hebben hier uiteraard geen tijd voor.
Dat klopt .. in zeer grote Carrefours kan men het dan wel aan de ontvangstbalie afgeven en krijgt men een nummerkaartje. Maar of zo'n kassiersters inderdaad nog weten wat van wie is daar twijfel ik ook over. Grote voorwerpen gewoon trachten binnen te smokkelen is de boodschap.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 06 jan 2010 17:40

TOCH WEL er staan meedere tassen/rugzakken/tassen van andere aankopen en er wordt geen controle gedaan op wat je precies terug meeneemt. De kassiersters zelf zijn druk bezig en hebben hier uiteraard geen tijd voor.
Dat klopt .. in zeer grote Carrefours kan men het dan wel aan de ontvangstbalie afgeven en krijgt men een nummerkaartje. Maar of zo'n kassiersters inderdaad nog weten wat van wie is daar twijfel ik ook over. Grote voorwerpen gewoon trachten binnen te smokkelen is de boodschap.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#15 , 07 jan 2010 12:56

Wat ik raar vind is dat hier nog niemand heeft geopperd dat de OP gewoonweg geen BEWIJZEN heeft dat de zoon zijn laptop daar afgegeven heeft. Ik kan ook een ALDI binnenwandelen en dan bij het buitengaan zeggen dat ik daar een laptop van 1500 euro aan de kassa had afgegeven en dat die nu weg is.

Ik betwijfel zeker de eerlijkheid van de OP niet ... het incident zal wel echt gebeurd zijn. Maar zonder een bewijsje dat die jongen zijn tas afgegeven heeft kan hij toch nergens terecht?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Archief”