Ik ben nu iets meer dan jaar in dienst bij een consultancybedrijf, maar de klant waarvoor ik nu werk heeft mij een voorstel gedaan om intern te worden (nadat ik zelf had gemeld dat een klant waarvoor ik twee jaar geleden heb gewerkt mij ook gecontacteerd had om intern te worden).
Mijn arbeidsovereenkomst met bevat een artikel "Concurrentie en afwerving" met onder andere de volgende bepaling:
"tijdens een periode van 12 maanden volgend op het einde van de arbeidsovereenkomst en behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen de partijen, [mag de werknemer] zowel rechtstreeks als onrechtstreeks, geen cliënteel van de werkgever waarvoor hij een werk uitvoert of uitgevoerd heeft voor rekening van de werkgever in een periode van 12 maanden voorafgaand aan de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, te benaderen met het oog op het sluiten van een commerciële overeenkomst."
Bij schending voorziet het contract een boete van 5.000 EUR, vermeerderd met 500 EUR per dag dat de inbreuk voortduurt, en de mogelijkheid voor om een hogere schadevergoeding te eisen.
Mijn vragen:
1. Valt rechtstreekse indiensttreding (een arbeidsovereenkomst) onder deze clausule, die spreekt over het benaderen "met het oog op het sluiten van een commerciële overeenkomst"? Of is een arbeidsovereenkomst juridisch een te onderscheiden categorie waardoor deze bepaling niet van toepassing is?
2. Is deze clausule, zoals geformuleerd, sowieso afdwingbaar (geldigheidsvereisten, redelijkheid van de boete, etc.)?
3. Is het gebruikelijk om deze clausules effectief af te dwingen?
Alvast bedankt!