wegvallen werkeloosheidsuitkering

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
cindYY61
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wegvallen werkeloosheidsuitkering

#1 , 18 jan 2026 13:33

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat mijn uitkering op 30-06-2026 zal stoppen. Ik ben 64 jaar oud en ik heb meer als 30 jaar gewerkt. Helaas was dit niet altijd in België. Het advies luidt: Het enige wat jij kan doen is bewijzen dat je hebt gewerkt in Nederland en Zuid Afrika.. Hiervoor eist RVA volgende bewijsstukken:
Ofwel alle loonbrieven per maand afgedrukt,
Ofwel de jaaropgave die je over de gepresteerde jaren hebt ontvangen.

Helaas lukt dit niet omdat ik zelf niet loonbrieven of jaaropgaven van bijna 40 jaar hebt bewaart en deze ook niet op te vragen zijn. In Zuid Afrika is het onbegonnen werk en in Nederland is de UWV en belastingdienst pas in 1998 gedigitaliseerd.

Mijn uitkering eindigt 01-2026 en mijn pensioen gaat pas in op 01-2027.

Ik zoek de afgelopen 7 jaar naar passende werk maar wegens mijn leeftijd lukt dit niet. (passen in een jong dynamisch team!!) Engels is mijn moedertaal maar Frans en Duits heb ik nooit leren praten, dit maakt een administratieve of bediende functie bijna onbereikbaar.
Als ik eenmaal mijn pensioen hebt, gaan er wel deuren open betreffende flexibele-jobs!

Ik moet een jaar zien te overbruggen en dit brengt mij bij de volgende vraag:

Ik woon alleen maar ik heb een hele goede vriend die bereid is mij financieel te helpen om het jaar te overbruggen. Zie het als een lening onder vrienden. Maar zo simpel zal het voor de belastingdienst niet zijn vermoed ik. Hoe vul ik bijvoorbeeld mijn belastingopgave in? Ik heb geen inkomen maar ik moet wel mijn rekeningen betalen toch, dat weet de belastingdienst ook!
Wat kunnen de problemen zijn waartegen ik aan zou kunnen lopen?
Wordt ik belast over een lening?
Krijgt mijn goede vriend ook problemen, wordt het gezien als een schenking?

Zoveel vragen. Wellicht kan iemand adviseren

Groet,

C

mava105

#2 , 18 jan 2026 17:02

Ik heb nog al mijn loonbrieven, zelfs die van mijn studentenjobs vanaf 1962

Sirkii

#3 , 18 jan 2026 17:43

Met de loonbrieven van mavadinges ben je niets. Als je geen eigen middelen hebt om dat jaar te overbruggen kan je naar t OCMW stappen voor een leefloon.

Reclame

Franciscus

#4 , 18 jan 2026 21:22

Heb u nog enige gegevens van uw oude werkgevers?
Belastingsgegevens ....eender wat.

Terug naar “Stel een vraag”