verkoop op lijfrente

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Duym
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkoop op lijfrente

#1 , 21 dec 2025 06:54

Beste,

Een kennis van me verkocht zijn appartement op lijfrente en hoopt er nog lang te kunnen wonen. Mijn vraag:
1. Wie behoort er nu tot de VME, mijn kennis of zijn verkoper? Wie gaat er dus naar de AV en heeft er beslissingsrecht?
2. Mijn kennis, moet het appartement naar behoren blijven onderhouden (noodzakelijke onkosten aan het appartement zijn nog altijd voor de verkoper, zoals een lekkend dak) maar! Maar in het geval hij deel mag uitmaken van de AV met stemrecht over agendapunten, vrees ik dat hij altijd dwars zal liggen als de VME kosten wil maken voor de gemeenschappelijke delen. M.a.w. iemand in je woonblok die zijn appartement verkoopt op lijfrente is meestal geen goede zaak, klopt dat?

Groetjes

Duym

.

KJ86

#2 , 21 dec 2025 18:52

Neen, je bent zo vrij als een vogel in dat soort contracten, alles kan.
Als je als koper zelf wilt beslissen en de vme wilt bijwonen, kan je dat contractueel bepalen.

Duym
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2025 06:37

KJ86, bedankt voor het antwoord. Toch nog dit: is het slim van de koper om de verkoper beslissingsrecht te geven op de AV gezien die geneigd zal zijn om zoveel als mogelijk uitgaven voor het onderhoud en herstellingen van de gemene delen tegen te houden? Uitgaven die dan toch ooit gemaakt zullen moeten worden, op kosten van degene die het goed gekocht heeft..

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”