Bescherming tegen credit card fraude

digits
Topic Starter
Berichten: 224

Bescherming tegen credit card fraude

#1 , 12 dec 2009 23:46

Hallo iedereen,

ik heb hier zelf (gelukkig) nog geen problemen mee gehad, maar ik vroeg me het volgende af.

Bij de aanschaf van mijn eerste kredietkaart was me steeds verteld dat dit erg veilig was. Zelfs als iemand mijn kaartgegevens enz zou stelen, dan zou dit geen probleem zijn, omdat de verkoper die mijn geld eist, bij betwisting steeds moet bewijzen dat ik de aankoop ook daadwerkelijk gedaan heb, wat bij fraude dus logischerwijze niet mogelijk zou zijn.

Nu ben ik onlangs van bank veranderd, en daar vertelde men mij dat dit verhaal bij sommige banken kan kloppen, maar bij andere dan weer niet. Dit zou afhankelijk zijn van de algemene voorwaarden van bank tot bank, eventueel aangevuld met een verzekering.

Ik vraag mij nu af hoe het in werkelijkheid zit in volgende gevallen.
A) stel nu, ik koop echt iets, maar men kopieert mijn gegevens en koopt iets anders op mijn kosten.
B) portefeuille wordt gestolen en rekening wordt geplunderd voordat ik card stop kan bellen
C) portefeuille wordt gestolen en rekening wordt geplunderd nadat ik card stop gebeld heb (zou in principe niet kunnen ?)
D) gegevens van de kaart worden op een of andere manier gekopieerd/overgeschreven , en men koopt iets op mijn kosten

volgens de bank zou ik in A,B en D dus een probleem hebben, tenzij ik mij er tegen verzeker. U heeft waarschijnlijk al door dat ik hier graag eens een tweede mening over hoor ;) en een derde en vierde enz ook indien mogelijk :D

hartelijk dank,
digits

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding