Loonbeslag?

spoon
Topic Starter

Loonbeslag?

#1 , 27 nov 2009 14:01

Hallo!

Ik ben sinds 2006 officieel gescheiden. Volgens het vonnis moet mijn ex-man de helft van van alle (para) medische en schoolkosten van onze dochter betalen . Iets wat hij in 4 jaar tijd nog nooit gedaan heeft, ondanks verschillende aanmaningen (advocaat, mondeling enz). Ook de verplichte indexering van het alimentatiegeld weigert hij pertinent. Nu is mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij alsnog zijn verplichtingen nakomt? Loonsbeslag? Vrederechter?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 nov 2009 10:46

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens *vaststaande en zekere zaken.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

‘vaststaand=precies in geld bepaalbaar;zeker=niet betwist‘(T.P.R. 1991,379-405).

‘de verplichte indexering van het alimentatiegeld’ is ongetwijfeld ’vaststaand’ en ’zeker’.

‘Volgens het vonnis moet mijn ex-man de helft van van alle (para) medische en schoolkosten van onze dochter betalen’ vereist dat u die kosten vooraf zorgvuldig toetst aan de tekst van uw vonnis.

* “3.De notariële akte moet op nauwkeurige en onbetwistbare wijze de verbintenissen omschrijven. De eis wordt echter niet gesteld dat de notariële akte het bedrag aangeeft van de schuld van de debiteur. Voldoende is dat de akte alle gegevens bevat op grond waarvan dit bedrag- zonder verdere discussie tussen partijen- kan worden bepaald”[DIRIX,E., Notariële akten tot betaling van een geldsom(noot onder Antwerpen 7 maart 1994),R.W. 1994-95,503-505].

Wat geldt voor de notariële akte geldt evenzeer voor een vonnis.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Ger.W.).

Voldoet uw vonnis aan voorgaande vereisten overhandig dan de UITGIFTE ervan aan een gerechtsdeurwaarder van uw keuze en draag hem op uitvoerend beslag te leggen op de inkomsten van uw schuldenaar die u aanwijst
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex

#3 , 30 nov 2009 10:09

Hallo!

Ik ben sinds 2006 officieel gescheiden. Volgens het vonnis moet mijn ex-man de helft van van alle (para) medische en schoolkosten van onze dochter betalen . Iets wat hij in 4 jaar tijd nog nooit gedaan heeft, ondanks verschillende aanmaningen (advocaat, mondeling enz). Ook de verplichte indexering van het alimentatiegeld weigert hij pertinent. Nu is mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij alsnog zijn verplichtingen nakomt? Loonsbeslag? Vrederechter?
Alvast bedankt!
Vermeld u vonnis ook niet dat u 'overleg' moet plegen met uw ex vóór u kosten maakt?

Reclame

spoon
Topic Starter

#4 , 30 nov 2009 19:15

Ja natuurlijk, maar kan mij iemand uitleggen hoe je 'op voorhand' overleg pleegt met iemand die niet bereikbaar is? Niet per telefoon of email in ieder geval. Zelfs zijn advocaat kan hem niet meer bereiken.
Ik weet via mijn dochter dat ze onlangs verhuisd zijn, maar waar ze precies wonen 'mag' ik niet weten. Dus als mijn dochter in 't weekend bij hem verblijft, weet ik niet eens waar ze is.
Als ze wordt afgehaald dan gebeurt dat door z'n vriendin, niet door hemzelf.
De weinige keren dat ik hem te zien kreeg, werd ik (in het bijzijn van 2 advocaten) met de dood bedreigd. Veel blabla misschien, maar toch niet echt prettig als je't mij vraagt.
Dus mijn vraag is: hoe doe je dat, overleg plegen?

Terug naar “Echtscheiding”