samenwonen, uit elkaar gaan en uitkopen

Vlinderke
Topic Starter
Berichten: 1

samenwonen, uit elkaar gaan en uitkopen

#1 , 06 aug 2006 22:52

Hallo,

Ik heb onlangs, na lang twijfelen, besloten een huis te kopen met mijn vriend. Nu wonen we hier een maand en onze relatie gaat bergaf in een zodanige mate dat er onlangs fysiek geweld aan te pas kwam. Nu kan ik niet langer bij hem blijven en ik zou hem willen uitkopen. Hoe gaat dit in zijn werk? We hebben elk een gelijk deel ingebracht en hebben een gemeenschappelijke lening lopen. We hebben ook een aantal werken laten uitvoeren aan ons huis die we samen betaald hebben. Kan ik mijn vriend gewoon de helft van de aankoopsom teruggeven? Of komen daar nog belastingen bij? We hebben het huis openbaar gekocht en klein beschrijf gekregen. Moet ik zijn deel van de kosten dan ook betalen? Komt hier weer een groot deel notariskosten bij? Ik hoop dat iemand me hier wat uitleg kan geven...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 09 aug 2006 20:03

Gezien jullie niet gehuwd zijn is er hier sprake van een eigendom in onverdeeldheid.
Je kan perfect je partner uitkopen voor zover je samen een akkoord bereikt over de prijs. In praktijk is dat de helft van de actuele waarde.
Gezien de aankoop nog maar een maand geleden gebeurde zou die prijs ongeveer gelijk zijn aan aankoopprijs + kosten renovatiewerken + kosten arbeidsuren (deze vertegenwoordigen immers ook een waarde).
Registratierechten en notariskosten maken geen deel uit van de waarde (het zijn belastingen op overgang van een eigendom en erelonen voor diensten die de waarde van de woning niet verhoogden). Indien je op dergelijke korte termijn de woning uitkoopt zal je trouwens en reductie op registratierechten verkrijgen (bevragen bij notaris)
In praktijk duiken er toch wel een aantal problemen op :

1. Je zal een akkoord moeten bereiken over de overnameprijs
2. het is absoluut onzeker dat de bank die het krediet verschafte akkoord zal gaan met een tenlasteneming van het krediet door jou alleen. Immers zal ze niet alleen gevraagd worden af te zien van de borgstelling van je partner, maar zal jij waarschijnlijk nog een bijkomend krediet nodig hebben om de eigen inbreng van je partner terug te betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Qbek
Berichten: 257

#3 , 09 aug 2006 20:38

Ik versta iets niet want ik zit in hetzelfde verhaal!
Wij gaan uit elkaar en we hebben als samenwonenden nog een krediet openstaan van 5.3 miljoen .Ik betaal ongeveer 6/10 en zij 4/10.Zij wil nu het huis voor haar alleen en mij er uit kopen......Hoeveel kan ik dan ontvangen?het huis word geschat op 9miljoen.Krijg ik dan ongeveer 4.8 miljoen??????Dat is toch onmogelijk omdat ik nog maar een 2 jaar aan het betalen ben?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2006 21:04

Uiteraard moet rekening gehouden worden met de lening.

Je moet de vraag stellen: wat zou ik ontvangen als het huis aan een derde verkocht wordt. Wel dat bedrag moet de partner die het huis wil inkopen aan de andere betalen.

Dit betekent: waarde woning min wat in kapitaal nog op de lening moet terugbetaald worden. Dit saldo wordt verdeeld in verhouding tot het aandeel in de woning. Als ieder voor de helft eigenaar is zou ieder bij een verkoop aan een derde de helft van dit bedrag ontvangen. Dit is het bedrag dat moet betaald worden.

scorpioen

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 09 aug 2006 22:00

Verduidelijking in dit particulier geval.
Waarde woning 225.000 ?, uitstaande schuld 132.500 ?.
Ik ga er van uit dat de lening gezamenlijk werd aangegaan en dus solidair en ondeelbaar is. Dat betekent dat de 60/40 verdeling die jullie onderling toepassen voor de bank niet tegenstelbaar is.
Tenzij anders bewezen kan worden, wordt de woning geacht voor 50 % van elk te zijn.
In praktijk zal jouw deel van de waarde 112.500 ? bedragen.
Dit bedrag betaalt zij in praktijk door enerzijds (225.000 - 132.500):2 = 46.250 ? uit te betalen + (132.500:2) = 66.250 ? zijnde jouw aandeel in de schuld over te nemen.
In dat geval zal de echtscheidingsovereenkomst normaal voorzien dat jouw echtgenote de lening alleen zal afbetalen. Dikwijls voorziet men ook de verplichting om een offici?le tenlasteneming aan de bank te vragen.
Besef wel dat de bank niet verplicht is dit toe te staan. Indien jouw echtgenote volgens de bank onvoldoende solvabel is om de lening alleen af te betalen zal jouw borgstelling uit de initi?le kredietakte geldig blijven voor de ganse duur van het krediet. Dus indien je ega 12 jaar perfect betaalt na de echtscheiding maar nadien door om het even welke reden niet meer kan betalen, zal men bij jou komen aankloppen. (het is dan aan jou om voor de rechtbank de terugbetaling te vorderen op basis van jullie echtscheidingsovereenkomst)
Je bankier kan op basis van jullie dossier wellicht informatie bezorgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Pasli
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2017 17:32

Heeft ex partner altijd eerste recht om echtelijke woning in te kopen of kan de andere partij een openbare verkoop eisen.

Ik betwijfel sterk dat ex partner de financiele mogelijkheden heeft om de woning in te kopen. Vrees dat hij enkel tijd wil rekken omdat hij nog steeds in de woning verblijft. Kan ik officiele bewijzen vragen of hij daadwerkelijk in de mogelijkheid is om in te kopen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 09 mar 2017 20:43

Daar is geen absoluut recht. Voorwaarde is dat partijen een akkoord hebben over prijs en modaliteiten. Als partijen geen akkoord hebben zal er finaal een openbare verkoop plaats. Alsdan zal uit de feiten blijken of één van de partijen in staat is de financiering rond te krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”