Weigering deel kindergeld over te schrijven

Jan DW
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigering deel kindergeld over te schrijven

#1 , 10 feb 2025 19:11

Hoi,

Ik ben enkele jaren geleden uit elkaar gegaan, 2 kids in co-ouderschap.
Er is via bemiddeling afgesproken dat ik de helft van het kindergeld krijg en dat is ook bekrachtigd door de rechtbank.
Is via bemiddeling gegaan omdat zij vond dat ik geen recht op had op het kindergeld.

Het was elke maand afwachten of ze het wel ging overschrijven, wat dikwijls ook niet gebeurde. Sinds dit jaar weigert ze pertinent om het nog verder over te schrijven, omdat ze zegt niet meer toe te komen met haar geld. Ze heeft me dit via whatsapp meegedeeld.

Normaal delen we ook de kosten van de kinderen, schoolkosten, kledij, etc....
Ik heb altijd alles netjes betaald zoals het hoort. Heb ook nooit geen aanspraak gemaakt op index aanpassing of groei paketten van het kindergeld en dat aan haar gelaten. Maar nu weigert ze dus om mijn deel nog over te schrijven.

Welke stappen kan ik zelf ondernemen alvorens naar een advocaat te stappen?
Kan ik een klacht indienen, is een mail schrijven rechtsgeldig of moet alles aangetekend om haar in gebreke te stellen?

Mvg

Jan

Franciscus

#2 , 10 feb 2025 19:45

Begin uw ex partner met een AS in gebreke te stellen met verwijzing naar het vonnis dat tussen partijen kracht van wet heeft en afdwingbaar is. Doe dat met een Antwoord / Reponse kaart zodat u de handtekening hebt van de ontvanger.
Zelfde brief houdt u ook bij (want dient opgesteld in aantal exemplaren als er belanghebbenden zijn )
Indien u een vonnis hebt kan u na enkele niet betalingen ook aangifte doen bij politie wegens niet naleven van het vonnis ...wat een wanbedrijf is en correctioneel vervolgbaar
Stuur die brief ook via gewone post en verwijs in beide schrijven naar elkaar.

Jan DW
Topic Starter

#3 , 19 feb 2025 20:02

Dank u voor de info Franciscus 👍

Ik heb nog een vraagje...

Het kindergeld wordt nog steeds gestort op een gezamenlijke rekening, dus ik kan aan het kindergeld.
Is het een strafbaar feit dat ik mijn deel en achterstallige betalingen van het kindergeld er afhaal alvorens zij alles afhaalt?

Jan

Reclame

Franciscus

#4 , 20 feb 2025 21:16

Zou ik persoonlijk niet doen.
Geld is voor en van de kinderen en kan niet dienen om rekening tussen de ouders te balanceren.
Wacht tot er reactie komt van ex-partner ... en wacht op beslissing van de rechtbank.
Daar kunt dan uw eisen kenbaar maken en een dwangsom vragen per keer dat ex-partner weigert vonnis na te leven.
Zo'n vonnis zal veel effectiever zijn. Zeker als rechtbank ook de directe uitvoering zou bevelen. ( best na de wettelijke termijn van betekening en beroep)

Jan DW
Topic Starter

#5 , 20 feb 2025 23:32

Ok, dank u wel voor het advies 👍

Jan DW
Topic Starter

#6 , 23 apr 2025 14:05

Effe een update van de zaak...

De brieven zijn verstuurd geweest en zoals ik al had voorspeld totaal geen reactie van haar kant, dus het zal via een advocaat moeten gaan.
Nu is mijn vraag....

Mijn ex is werkloos, dat was ze ook al tijdens de uitspraak van het vonnis.
Ondertussen heb ik ander werk waar ik aanzienlijk meer verdien.
Mijn ex heeft de betaling stopgezet en gezegd dat ik het maar voor de rechtbank moet brengen, dit doet ze in de hoop dat ze dan alimentatie gaat krijgen van de rechtbank. En ze verwacht dus dat ik het zo ga laten, maar dit draait niet om het geld maar om het principe bij mij.
Dus als ik naar een advocaat stap en het komt voor de rechtbank, behandelt de rechter dan enkel haar niet naleving van het vonnis of gaat hij dan ook de zaak herberekenen en mij alimentatie opleggen?

Nog even een side note...
Ze claimt geen geld te hebben, maar zegt zelf in dat WhatsApp bericht dat ze dat geld niet gaat gebruiken voor de kinderen, maar om haar verwarmingsketel te laten maken en haar belastingen af te betalen, en nog een paar andere dingen. Vorig jaar heeft ze een nieuwe auto gekocht, nieuwe eetkamer, nieuw salon, nieuw tuinhuis en een nieuwe badkamer laten steken...

Dus haar claim geen geld te hebben houdt geen steek.

Asterx

#7 , 27 apr 2025 15:53

Nog even een side note...
Ze claimt geen geld te hebben, maar zegt zelf in dat WhatsApp bericht dat ze dat geld niet gaat gebruiken voor de kinderen, maar om haar verwarmingsketel te laten maken en haar belastingen af te betalen, en nog een paar andere dingen. Vorig jaar heeft ze een nieuwe auto gekocht, nieuwe eetkamer, nieuw salon, nieuw tuinhuis en een nieuwe badkamer laten steken...

Dus haar claim geen geld te hebben houdt geen steek.
Misschien dat het net door deze zaken is dat ze in financieel moeilijk vaarwater belandde?
Dat is dan ook haar eigen keuze geweest.

Indien jij promotie maakt of plots een veel beter betaalde job krijgt, of je gaat bv met je nieuwe liefde trouwen en samenwonen, kan je ex-partner hiervoor een herberekening voor de alimentatie aanvragen. Men moet dezelfde levensstandaarden bij beide ouders in evenwicht houden. De kans is bestaande dat je meer zal moeten bijbetalen aan de andere ouder.

Stel dat er iets gebeurt in je leven waardoor je basale inkomen een pak lager komt te liggen, is dit eveneens een reden om het bedrag van alimentatie te laten herberekenen.

Franciscus

#8 , 27 apr 2025 17:43

Alimentatie voor de kinderen of voor haar?
Zich onvermogend maken of op grote voet leven en financiële risico's nemen of teveel uitgeven is niet te verhalen via alimentatie.
Inkomen nieuwe partner wordt niet / nooit mee in rekening gebracht is geen betrokken partij

Terug naar “Echtscheiding”