Beste allemaal,
ik woon op de bovenste verdieping van een appartementsgebouw. 2 jaar geleden werd ik voor het eerst op de hoogte gebracht dat mijn bejaarde onderbuurvrouw last heeft van geluidoverlast (contactgeluiden). Ik heb toen onmiddellijk maatregelen getroffen om deze geluiden waar mogelijk te beperken (meubelvilt vervangen, extra speeltapijt voor mijn kinderen, bepaald speelgoed verwijderd,...). Dit bleek niet voldoende en daarop heeft zij de politie gecontacteerd om het vermeende geluidoverlast te komen vaststellen. Zij stelden vast dat er inderdaad contactgeluiden hoorbaar waren, maar dat er geen geluidoverlast was. Ook konden zij waarnemen dat ik voldoende maatregelen heb getroffen om contactgeluiden zoveel mogelijk te beperken.
Mijn onderbuurvrouw voelde zich niet begrepen door de politie en is ons gezin na deze interventie beginnen 'treiteren'. Zo beschuldigde ze ons, via een advocaat, van haar slechte gezondheidstoestand. Tevergeefs gelukkig. Ze scheldt ons wekelijks uit op de gang, spuit volledige bussen 'luchtverfrisser' op onze verdiepingsvloer en roept ons na op straat. Toen ze naar mijn 5 jarige dochter begon te schreeuwen dat Sinterklaas niet zal komen omdat ze zo stout is werd de situatie onhoudbaar en hebben wij burenbemiddeling ingeschakeld. Dit gesprek heeft zij woedend verlaten omdat ze zich ook daar niet begrepen voelde.
Ter verduidelijking, niemand ontkent dat zij ons kan horen. Echter ligt dit aan de oude staat van het gebouw en niet aan onze leefgewoontes. Dit lijkt zij echter niet te begrijpen, of minstens niet te willen begrijpen.
Vandaag ontvang ik een e-mail van de syndicus dat hij met ons in gesprek wil gaan over de geluidoverlast die wij veroorzaken. Deze syndicus is bevriend met de zoon van onze bejaarde onderbuurvrouw en is ook door hen aangedragen als syndicus een jaar geleden.
Ik heb hier zelf dus totaal geen behoefte aan. Ik wil gewoon met rust gelaten worden, tenzij gecontacteerd worden door een officiële instantie als de 'tegenpartij' effectief kan aantonen dat wij voor geluidoverlast zorgen.
Kan ik dit gesprek weigeren? En wat zijn mijn rechten. Want ik ben het beu om mij constant te moeten verdedigen tegen iets dat niet bewezen is.
Alvast bedankt voor jullie advies.
Sofie