Beste leden,
Even een korte situatieschets:
- Mijn ouders zijn reeds 5 jaar "feitelijk" gescheiden en hebben beslist om nu ook officieel te gaan scheiden.
- Momenteel wonen mijn moeder en ik in het reeds afbetaalde ouderlijk huis die nog steeds op naam staat van mijn moeder en vader.
- Ik heb 1 zus die reeds 10 jaar getrouwd is en apart woont met haar man en kind.
- Mijn moeder wil hier graag blijven wonen maar kan mijn vader financieel niet uitkopen, ik wil hier absoluut ook blijven.
Vraag 1: Kan ik het deel van mijn vader uitkopen zodat mijn moeder en ik het huis kunnen behouden?
Vraag 2: Stel (kort door de bocht) dat het huis op 400.000 euro geschat wordt, kan er dan geschreven worden dat mijn 200.000 euro, die 200.000 euro blijft, ook als het huis later weer verkocht wordt aan bijvoorbeeld 500.000 euro, mijn zus wil namelijk niet dat ik er "rijker" van word of er winst uithaal.
Vraag 3: Mijn zus wil zelf geen deel van het huis kopen, maar moest dit toch zo zijn, kunnen we dan beiden mijn vader uitkopen zodat we elk 1/3de bezitten?