Wat krijg je terug bij een 'total loss'

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Wat krijg je terug bij een 'total loss'

#1 , 28 okt 2009 11:24

Situatieschets:

Dit weekend reed ik op een voorrangsbaan toen er plots uit een straatje langs recht een auto tegen behoorlijke snelheid wou oversteken.

Voor uitwijken was het te laat aangezien het zo snel ging, dus ben volop geraakt aan mijn rechtervoorwiel en zo heel de zijkant gedeukt/geschaafd.

Eerst beweerden de heren dat zij voorrang hadden en wilden het zo oplossen + hun nederlands was niet alles.

Uiteindelijk politie erbij.
Een getuige had alles gezien, ik had voorrang en de tegenpartij was (te) snel zonder te kijken de hoofdbaan opgereden.

Ik ben dus volledig in mijn recht.

De schade aan mijn wagen is aanzienlijk:
*2 zijdeuren vervangen
*nieuwe zijlijst
*nieuwe voorbumper
*achterbumper kan misschien nog gemaakt worden
*wiel scheef
*stuurinrichting geplooid
*boordcomputer doet het niet meer, abs-esp
*.....

Dus behoorlijk wat schade die waarschijnlijk de huidige waarde van de auto zal overschrijden.

Dus mijn vraag:

Wat kan ik recupereren in geval van 'perte total'?
*Dagwaarde van de wagen
*BTW op dagwaarde?
*Schadevergoeding voor tijd zonder wagen?
*kosten verbonden met inschrijving van nieuwe wagen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 28 okt 2009 18:13

Dat hangt ervan af.
Waarde van de auto --- of de waarde van hetzelfde model zelfde km stand zelfde onderhoudsnivo.
alle extra kosten en lasten kunt u inbrengen
de waarde die een opkoper er voor geeft + de restwaarde+ de btw.
Al de andere kosten en lasten --- maar wel te bewijzen.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#3 , 29 okt 2009 07:47

Kan er iemand deze tekst bevestigen?
Is dit terug te vinden in de wet?


7. De gebruiksderving

7.1 Het aantal dagen dat het voertuig als gevolg van het ongeval niet kon worden gebruikt noemt men de gebruiksdervingsduur (ook "onbruikbaarheidsvergoeding" of "stilligschade" genoemd). Voor deze volledige periode heeft de benadeelde recht op een vergoeding, die voor een auto meestal wordt bepaald op 20 € (800 fr.) per dag; de voorwaarde is dan wel dat deze derving van het gebruik van de auto wel degelijk een gevolg is van het ongeval, en bvb. niet van de nalatigheid van de benadeelde zelf.

Zo zal de gebruiksderving niet worden vergoed in de mate dat zij voortvloeit uit het nodeloos twijfelen van de benadeelde om het voertuig te laten herstellen of om een gerechtsdeskundige* te laten aanstellen. Heeft de benadeelde daarentegen met de nodige zorg de betwistingen verdergezet, dan kan hij in bepaalde gevallen een vergoeding voor gebruiksderving bekomen van bvb. 200 dagen x 20 €= 4.000 €, of zelfs meer.

In feite is het principe eenvoudig : u beschikt gedurende een aantal dagen niet over uw auto zonder dat u daaraan fout heeft en voor deze periode heeft u recht op 20 euro per dag.


7.2 De gebruiksderving kan worden onderverdeeld als volgt:

a. vanaf de dag van het ongeval tot de dag waarop de voertuigexpert de herstellingsprijs of de duiding totaal verlies heeft kenbaar gemaakt loopt de wachttijd; deze bestaat niet wanneer de benadeelde onmiddellijk wist (of moest weten) dat zijn voertuig een totaal verlies betreft.

b. de verdere gebruiksderving verschilt naargelang het al dan niet gaat om een totaal verlies:

herstellingsduur, zijnde het aantal weekdagen nodig om het voertuig na volledige herstelling terug te kunnen beginnen gebruiken.
vervangings- of mutatieduur: van zodra het voertuig als een totaal verlies moet worden beschouwd, tot de dag waarop het vervangende voertuig kan worden gebruikt (d.w.z. na aankoop, leveringstermijn en administratieve formaliteiten)
Indien de schadelijder bij totaal verlies niet de juiste vervangingsduur kan aantonen, zal deze duur worden bepaald op 15 dagen.

De indicatieve tabel schrijft voor:

"Wachtdagen - Als het voertuig niet buiten gebruik is: 1 dag; anders het aantal dagen tussen het ongeval en de eerste expertise.

Vervangdagen: het bewezen aantal dagen of forfaitair 15 dagen".

Bij totaal verlies zal in de meeste gevallen 3 dagen wachttijd + 15 dagen vervangingsduur = 18 dagen gebruiksderving worden toegekend. Maar als deze termijn in werkelijkheid langer was heeft u recht op vergoeding voor de volledige termijn.


7.3 De gebruiksdervingsduur kan vooral in de volgende twee gevallen sterk oplopen:

a. het gaat om een totaal verlies, u koopt een soortgelijk voertuig aan als het beschadigde voertuig, maar de leveringstermijn beloopt meerdere maanden;

b. er blijft betwisting bestaan omtrent de juiste herstellingsprijs of omtrent de duiding totaal verlies, zodat een gerechtsdeskundige dient te worden aangesteld en zodat moet worden gewacht tot de dag waarop deze deskundige de auto kan onderzoeken; pas op deze dag eindigt de wachttijd normalerwijze.

Let wel op: in de meeste gevallen is het noodzakelijk om de wagen in ongewijzigde staat te bewaren totdat de nodige tegensprekelijke vaststellingen zijn gebeurd, zijnde in dit geval totdat het onderzoek door de gerechtsdeskundige achter de rug is.

7.4 De gebruiksdervingsvergoeding kan enkel op vrij ruwe wijze worden geraamd, zodat deze schadepost moet worden begroot op basis van forfaitaire vergoedingen.

De verenigingen van Belgische Magistraten hebben voor de belangrijkste categorieën van voertuigen de volgende forfaitaire vergoeding per dag gebruiksderving vastgelegd.

Deze "officieuze" tarieven voor de gebruiksdervingsvergoeding, die vrij algemeen door de rechters worden toegekend, zijn (per dag):

fiets : 5 € (per dag van gebruiksderving)
bromfiets (minder dan 50 cc) : 6,50 €
motorfiets tussen 50 en 450 cc : 9 €
motorfiets van meer dan 450 cc : 15 €
personenwagen (ook bij professioneel gebruik en bij leasing): 20 euro
stationwagen : 25 €
huurwagen (niet-leasing) : 46 €
lichte vrachtwagen :
- minder dan 2 ton netto laadvermogen : 37,5 €
- bijkomende vergoeding per ton netto laadvermogen hoger dan 2 ton(bovenop voormelde 37,5 €) : + 7,5 € (per bijkomende ton)
vrachtwagen :
tot 3 ton netto laadvermogen : 46 €
per bijkomende ton netto laadvermogen : + 10 € (per ton)
indien de eigenaar slechts 1 vrachtwagen bezit : 62 €
oplegger van een vrachtwagen : 87 €
---------------------------------

Ik heb van de carrosserie waar mijn auto nu gestald is in afwachting van expertise een vervangwagen gekregen.

Maar ik ondervind toch duidelijke hinder t.o.v. mijn eigen voertuig.
Grofweg gezegd: ik rijd met een dikke bmw break en nu krijg ik een kleine renault.
Ik spendeer uren in de wagen en er is nu toch wel een verschil in comfort
+ een verzorgde wagen geeft bij klanten een hele andere indruk dan een bestickerde 'brooddoos'.

Ik wil hier geen eigenaars van kleine reanaults tegen de schenen stampen, maar voor mijn gebruik is het nu eenmaal zo.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 29 okt 2009 10:51

‘Art.1382 verplicht de schadeverwekker de gelaedeerde integraal te vergoeden,wat impliceert dat de benadeelde teruggeplaatst wordt in de toestand waarin hij zou zijn gebleven indien de fout waarover hij zich beklaagt,niet was gepleegd‘(Cass. 15 maart 1985,R.W. 1984-85,2617).
‘Integraal’ omvat ook de kosten verbonden met inschrijving van nieuwe wagen?

De getroffene van een door de fout van een derde veroorzaakt ongeval kan van die derde schadevergoeding vorderen wegens gebruiksderving van het voertuig dat tijdens de noodzakelijke tijd om de vaststelling van de schade te doen en om herstellingen uit te voeren of het voertuig te vervangen,niet kan gebruikt worden,in zoverre het buiten omloop stellen van het voertuig hem nadeel heft berokkend,Cass. ARC970417F,4 maart 1999(S.N.C.B. t. AG1824),onuitg.,TRD&I 1999-06,21;

‘De compensatoire intresten maken integrerend deel uit van de vergoeding die wordt toegekend tot herstel van de door onrechtmatige daad veroorzaakte schade,zodat op die vergoedende intresten art.1254 niet kan toegepast worden‘(Cass. 23 september 1986,R.W. 1986-87,2143-2144;,Cass. 23 februari 1988,De Verz. 1988,512,noot KONINGS,C.,J.T. 1988,535,R.W. 1988-89,677,noot)

‘De verplichting tot betaling van de herstellingskosten geldt in beginsel slechts tot beloop van de vervangingswaarde van de beschadigde zaak‘(Cass. 23 oktober 1986, R.W. 1987-88,54)

Ook de B.T.W. op de herstellingskosten is verschuldigd,ook al wordt de wagen daadwerkelijk niet hersteld‘(Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2009 11:21

Bij een totaal verlies wordt de schade omdat u het voertuig niet kan gebruiken (gebruiksderving) onderverdeeld in twee periodes:
- de wachttermijn: dit is in principe de tijd tot de eerste expertise en tot de deskundige u laat weten dat het voertuig een totaal verlies is (dus niet tot hij het deskundig verslag afrondt),
- de mutatietermijn of vervangtermijn: de termijn nodig om een nieuw voertuig aan te schaffen; als u onmiddellijk een nieuw voertuig bestelt van dezelfde categorie als het beschadigde voertuig, hebt u recht op de werkelijke termijn dat u moet wachten tot u dit voertuig geleverd wordt, zoniet wordt een forfait van 15 dagen toegekend;

De vergoeding bedraagt 20 euro per dag.

scorpioen

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#6 , 23 nov 2009 07:38

Update:

Na een maand wachten, heb ik mijn wagen terug.
De boordcomputer hebben ze kunnen herstellen, dus hier moest geen nieuwe in.

Dit maakte het verschil tussen 'total loss' of niet.

Dit was het goede nieuws.

Het slechte:

Omdat de verzekering blijft aanlepen, verwacht de garage dat ik het factuur betaal en het daarna probeer terug te vorderen van de verzekering!

Aangezien het om een bedrag gaat van ronde de 8000euro vind ik dit er toch wel een beetje over.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 23 nov 2009 12:11

Update:

Omdat de verzekering blijft aanlepen, verwacht de garage dat ik het factuur betaal en het daarna probeer terug te vorderen van de verzekering!
De garage is toch geen bankier! Daarvoor moet u naar uw bank. Indien een gerechtelijke procedure volgt kan het zelfs meerdere jaren duren vooraleer er een bedrag wordt uitbetaald. Omniumverzekering is enige weg om dit te vermijden.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#8 , 24 nov 2009 07:23

Mijn wagen heeft 3 weken bij de garage gestaan alvorens de verzekering goedkeuring gaf tot herstelling.

Zij hebben de garage gemeld dat hij de stukken mocht bestellen, dan verwacht ik toch dat ze ook akkoord gaan met de betaling.

Op mijn vorige wagens had ik altijd omnium.
Toen mijn gps 4 dagen na aankoop van de wagen werd gestolen, heb ik ook eerst 2500euro moeten betalen en heb het 6 maand later teruggekregen. Dus denk niet dat het bij deze verzekering uitmaakt of je omnium hebt of in je recht bent. Elke dag dat ze het geld op hun rekening kunnen houden is een dag gewonnen.

Als deze zaak opgeklaard is, zal ik dan ook overstappen met al mijn verzekeringen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 nov 2009 09:21

Ik denk toch dat u zich vergist voor wat een verzekeringsmaatschappij doet.

Een verzekeringsmaatschappij beslist niet of het voertuig mag hersteld worden of niet. Dat doet de eigenaar. De verzekeringsmaatschappij beslist dus ook niet of de garagist stukken mag bestellen.

En er is natuurlijk wel degelijk een groot verschil tussen een omniumverzekering en een verzekering wettelijke aansprakelijkheid.

Hoe dan ook heeft de garagist niets te maken met jou problemen met de verzekeringsmaatschappij, en belet niets hem van u betaling te vragen.

scorpioen

Terug naar “Verkeersongevallen”