Kan verhuurder een deel van het verhuurde zomaar verkavelen

capajes
Topic Starter

Kan verhuurder een deel van het verhuurde zomaar verkavelen

#1 , 21 okt 2009 16:11

Onze huurbaas (verhuurder) zijn dochter zou graag bouwen op het gazon gelegen naast de woning die wij huren . Wij huren weldegelijk het volledige domein.

Mijn vraag is kan hij dit zomaar en vanaf welk moment moet hij mij officieel in kennis stellen?
Moet de huurprijs niet aangepast worden ?
Kan ik de huurovereenkomst adh van dit verbreken ?

Wat zijn de gangbare reglementen hieromtrend ?

Ter info : de verhuurder is niet de gemakkelijkste en al zeker niet de eerlijkste.

Graag jullie advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 okt 2009 17:06

Neen dit kan hij niet.
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.

Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).

“Onder de term ‘woning‘ in de zin van art.15 (G.W.),moet de plaats worden verstaan,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waar hij uit dien hoofde recht heeft op de eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven“[Cass. 8 september 2004 (D.G./O.M.), R.W.2005-06, 540-542, Noot VANNESTE,F. Het begrip woning in het licht van de huiszoeking:een huis met vele kamers?].

Uit het samenvermelden van art.15 Grondwet en art.87 Wetboek van Strafvordering kan AFGELEID worden dat ook in het strafrecht de ‘door de (woon)plaats OMSLOTEN eigen aanhorigheden’ tot de woning behoren.

Zie ook noten VANDEPLAS,A. en DE MEYER,J. onder Rk.Leuven 3 juni 1977,R.W. 1977-78,1770 & 2250.

Grondwet. Art. 15. De woning is onschendbaar.
Artikel 1719 en 1723 bepalen duidelijk dat dergelijke wijzigingen niet zijn toegelaten.

De cassatie arresten zijn slechts zijdelings van belang in die zin dat ze enkel aantonen dat de aanhorigheden die u samen met het pand hebt gehuurd deel uitmaken van de woning en dus onder dezelfde bescherming vallen.

Schrijf uw huurder aangetekend aan waarbij u hem wijst op de artikels 1719 en 1723 uit het burgerlijk wetboek.(Je kan er eventueel ook de cassatie vonnissen bijslepen.) Wijs hem op het artikel uit uw huurcontract waarin de tuin beschreven staat als horend bij het pand dat u huurt. Verzoek hem binnen de 10 werkdagen na kennisname van het schrijven te bevestigen dat hij het huurcontract respecteren aangezien u anders verplicht zal zijn het vredegerecht in te schakelen om uw rechten te vrijwaren.

Verstuur uw AS met ontvangst bewijs (kost € 1.35 extra dacht ik)

Tot slot kan ik je enkel aanraden je aan te sluiten bij je lokale huurdersbond. De jaarlijkse kostprijs van zo'n € 13 haal je er zeer snel uit met een moeilijke verhuurder. Hier vind je hun contactgegevens.

Hopelijk helpt dit je verder?

capajes
Topic Starter

#3 , 21 okt 2009 17:26

@vandebos

Alvast bedankt voor uw uitleg.

Toch nog enkele bedenkingen :
Ik ben officieel niet op de hoogte van zijn plannen.
Hij heeft via telefoon laten weten dat zijn dochter samen met landmeter enkele dingen kwamen opmeten maar dit was volgens hem niks belangrijks en enkel om de waarde van het goed te kennen.
Toen de dochter en de LM hier waren heeft de dochter bekend dat haar intentie was hier te bouwen en dat de opmeting daarvoor diende.

Is het dan aangeraden om zelf de eerste stap te zetten met een AS ?

Reclame

Vandebos

#4 , 21 okt 2009 18:01

Als bezorgde huurder? Natuurlijk!

Jij huurt het goed! het is je recht en in sommige gevallen zelfs je plicht om je terdege te informeren over alle mogelijke gebeurtenissen die dit goed aanbelangen. Je bent immers bij wet verplicht het te beheren als een goede huisvader.. spijtig voor de peetvader...

Begin uw AS gewoon met via uw dochter heb ik vernomen dat de opmetingen verricht op x niet de bedoeling hebben de waarde van het pand te laten bepalen doch om een verkavelingsvergunning te bekomen zodat er gebouwd kan worden op het terrein dat u momenteel aan mij verhuurd. Bij deze wens ik u toch te wijzen op de artikelen 1719 en 1723 uit het burgerlijk wetboek en cassatie verslagen 23/06/1993 en 08/09/2004 die aan de ene kant dergelijke wijzigingen aan het verhuurde goed niet toelaten en die aan de andere kant dezelfde grondwettelijke bescherming geven aan al de aanhorigheden die met een pand verhuurd worden als aan het pand zelf.

Graag had ik bij deze schriftelijk en aangetekend vernomen of dit effectief de bedoeling is van de reeds verrichte opmetingen en dit binnen de 10 werkdagen na kennisname van dit schrijven. Bij gebrek aan antwoord binnen deze termijnzal ik me verplicht zien met advocaat tot het vredegerecht om verdere te stappen te ondernemen om mijn rechten als huurder bij vonnis te laten beschermen. In bovenvernoemd geval kan u dit schrijven beschouwen als een officiële ingebrekestelling.

met vriendelijke groeten blablabla...

Aangetekend met ontvangstbewijs.

EDIT: Tekst brief lichtjes aangepast.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 22 okt 2009 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

capajes
Topic Starter

#5 , 21 okt 2009 18:35

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Ik moet eerlijkheidshalve erbij zeggen dat ik normaal binnen de zes maanden zelf de huur ga opzeggen omdat we een woning gaan aankopen.

Wijzigt dit iets aan de zaak of niet ?

Ik zou niet graag hebben dat hij me achteraf een beetje gaat treiteren door men borg niet te laten vrijkomen?

Groeten

Vandebos

#6 , 21 okt 2009 19:50

Ben je 100% zeker dat je het pand gaat verlaten?

Is er in het begin een plaatsbeschrijving opgemaakt?

Aan de andere kant is nu tonen dat je durft opkomen voor je rechten misschien wel beter.. (Weerhoudt hem van treiter manoeuvers omdat hij weet waar dat zal eindigen..)

Uw huisbaas inschatten is iets wat we van op afstand niet kunnen.

Aan de andere kant kijk eens na of het huurcontract werd geregistreerd.

capajes
Topic Starter

#7 , 22 okt 2009 16:53

het contract is niet geregistreerd en we zijn heel zeker dat we weggaan , maar nog niet zeker wanneer .

Er is een plaatsbeschrijving opgemaakt .

De tuin die hij nu wil verkavelen om op te bouwen is door ons vorige winter volledig opnieuw aangelegd met mondelinge toelating van de verhuurder.
We hadden met hem de afspraak toen we begonnen te huren dat we het pand na een paar jaar zouden kunnen aankopen. Maar gezien de nieuwe toestand (bouwen ) ben k helemaal niet meer geintresseerd in de woning.

Vandebos

#8 , 22 okt 2009 17:27

Als je zeker bent dat je weggaat, loont het dan nog de moeite dat je problemen gaat maken?

De optie om na een jaar aan te kopen, staat deze in het contract?

Aan de andere kant kan je de werken van de eigenaar via het vredegerecht laten tegenhouden, hij schend immer het BW of je kan voor de periode dat je er nog in bent een schadevergoeding bedingen. (lees vermindering van huur wegens wijziging van het gehuurde goed en eventuele overlast die dit met zich meebrengt.) Maar dan dien je wel eerst de verhuurder in gebreke te stellen en niet onmiddellijk naar het vredegerecht te lopen.

EDIT: typfoutjes..
Laatst gewijzigd door Vandebos op 22 okt 2009 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 okt 2009 19:01

Is het domein omheind - een eenvoudige draad rondom spannen volstaat om inklimming te krijgen.
Zolang u huurder bent is het uw woning en betreden ZONDER uw uitdrukkelijke toestemming van uw gehuurde grond strafbaar.
(art 439 ev strafwetboek)
Als er een poort staat op slot doen. Sleutel die eigenaar zou gebruiken is wnneer niet gebruikt voor het doel waarvoor het dient en dat heeft hij niet volgens strafregels een valse sleuten) en dat maakt het strafbaar.
U kan in dat geval zonder probleem politie laten komen en PV laten opstellen

Terug naar “Huren”