Zo'n 4 jaar geleden ben ik gescheiden met een EOT waarin vermeld stond dat de kinderen bij mij gedomicilieerd zouden worden en ik het kindergeld zou ontvangen en daarvan de helft zou doorstorten naar mijn ex. Tevens zou mijn ex de helft betalen van alle rekeningen van de kinderen.
Het is nu al enkele maanden dat mijn ex te laat betaald, waardoor ik alle bedragen moet voorschieten(soms meer dan €1000). Daardoor betaal ik hem het kindergeld niet meer, maar maak ik een overzicht van wat er nog betaald moet worden, trek ik het kindergeld af dat hem zou toekomen en wat er nog overschiet voor hem om te betalen.
Nu weigert hij terug te betalen(ik krijg zelfs geen reactie). De komende maanden moeten beide kinderen een beugel krijgen, dus zullen de kosten hoog oplopen. Wat kan ik doen om mijn geld te krijgen van mijn ex?
Art. 203 § 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
Een ouder kan gestraft worden als hij of zij vrijwillig
twee maanden geen onderhoudsgeld voor het kind betaalt. Bij herhaling binnen de vijf jaar wordt de straf verdubbeld. Een rechter straft de ouder niet door de ouder het recht op persoonlijke ontmoetingen met het kind te ontnemen.
Art. 391bis. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig frank tot vijfhonderd frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten.