Tuinwerken, (kindere) verhuurder niet te vreden

SnelleKenny
Topic Starter

Tuinwerken, (kindere) verhuurder niet te vreden

#1 , 10 okt 2009 21:52

Hallo,

Enige tijd geleden ben ik en mijn vriendin in een huur huis getrokken waar nog enig tuinwerk moest aan gebeuren.

Echter heb ik nu een paar vragen of we juist hebben gehandeld of dit niet onze taak was om te doen.

Achtertuin
- Gras afgedaan dat reeds meer dan 50cm hoog stond
- Grote gras-achtige struiken gesnoeid tot aan de grond omdat ze de doorgang naar de tuin voor 75% innamen
- De hagen gesnoeid

Voortuin
- De haag gesnoeid en ingekort
- De wildernis van gras, dorens, netels en planten verwijderd na de planten te hebben uitgestoken

Dit alles is gebeurd in paar weken geleden.

Echter zijn de kinderen van de verhuurder 'op bezoek' gekomen.
Over het feit dat we de wildernis hebben opgekuist reppen ze met geen woord over.

Echter zijn ze over de de haag niet te vrede. Deze is vooraan niet geheel groen meer na het snoeien en proberen in te perken van de uitdijende groei. Deze was jaren niet gesnoeid en uitgegroeid tot een iets van 1,5 breed. Ook was er een piramide-vormige uitstulping lang een zijde die we hebben verwijderd.

Ook blijkt nu dat een van de zonen, de plant in de tuin wou hebben. Maar deze hebben we dus ondertussen tot de grond gesnoeid.

Vragen
1) Was het onze taak de wildernis op te ruimen?
2) Mochten we de plant (van de vorige huurder) die 75% van de weg naar de tuin innam snoeien tot op de grond?
3) Is het snoeien van de piramide-vormige uitstulping om de haag gelijk te maken te gelaten?
4) Hebben de kinderen van de verhuurder enig recht ons hierop te wijzen?
5) Heeft de verhuurder of zijn kinderen het recht de omliggende vlaktes van het gehuurde goed te betreden? Al dan niet tijdens onze afwezigheid?
6) Kan de huurder of zijn kinderen 'eisen' een plant of struik te bewaren tot ze zin hebben deze te komen halen? Of ons te doen wachten om deze te snoeien tot ze deze willen komen halen?
7) Tot hoever is het toegelaten een tuin te wijzigen voordat hier problemen van komen. (vb: haag snoeien om deze van 80cm naar 50cm te brengen, een struik geheel uit de tuin verwijderen, ...)

Het zijn heel veel vragen, indien enkel ervan beantwoorde zou worden ben ik reeds heel te vrede.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 okt 2009 23:26

Was de verhuurder akkoord om jullie de tuin in orde te laten zetten?
Heeft hij gedetailleerde instructies gegeven of niet?

Zolang dat u het pand huurt bepaal jij wie er komt op of inkomt en wie niet. De verhuurder zelf heeft het recht om op afspraak langs te komen om het pand te bekijken. Dit kan hij desnoods via de vrederechter op dwangsom afdwingen.

Die haag zal wel terug uitgroeien.

Als die kinderen opmerkingen maken over de tuin vraag dan eens naar de volmacht die hun vader hen verstrekt heeft om bevelen te komen uitdelen? Informeer dan ineens aan je de factuur mag zenden voor de werken die je hebt uitgevoerd; het is immers de verantwoordelijkheid van de verhuurder het pand in orde te hebben voordat de huurders erin trekken.

Hoe is de tuin beschreven in de plaatsbeschrijving?

Beste wat je kan doen is eens naar de verhuurder zelf stappen en gewoon recht op de man afspreken hoe dat hij wil dat de tuin onderhouden wordt dat liefst zonder inmenging van zijn kinderen.

SnelleKenny
Topic Starter

#3 , 11 okt 2009 01:04

Bedankt voor je antwoorden alvast.

Even de puntjes overlopen.

- De verhuurder was op de hoogte dat we de tuin ging onderhanden nemen. De enkel wens was dat de haag blijft staan en dat was vanzelf sprekend.

- Duidelijk ivm wie waar en wanneer mag komen

- Dachten wij ook, niet op 2 weken maar een ramp is het niet.

- De volmacht, bedoel je dit dan schriftelijk of is mondeling ook (rechts)geldig. Ik heb ondervonden dat de kinderen (of toch sommige) de plak zwaaien of alvast denken dat te doen. (cfr het voorval van het bezoekje)

- Van daar is er geen plaatsbeschrijving. Staat enkel vermeld in het contract (even in mijn eigen woorden) dat het gehuurde goed de voor- & achtertuin en woning omvat. En dat we deze moeten onderhouden als een goede huisvader. Dit omvat de snoeien van de haag, maaien van de gazon en het vrijhouden van de dakgoot.

Dit had ik aan men vriendin ook voorgesteld, maar ze wil liever afwachten om onrust te vermijden.

Reclame

Vandebos

#4 , 11 okt 2009 09:56

Jij bent als huurder enkel verantwoording verschuldigd aan de verhuurder of diens gevolmachtigde. Iedereen buiten de verhuurder kan je dus verzoeken om schriftelijk te bewijzen dat hij/zij in zijn naam optreedt in de specifieke materie waarvoor hij/zij langskomt.

Je hebt als huurder de de plicht het pand te onderhouden als een goede huisvader, dit houdt impliciet in, ook voor je eigen bescherming als er verzoeken van verschillende kanten van de familie komen, dat je het recht (ik zou zelfs durven zeggen plicht als er mogelijke betwisting is) hebt om te eisen dat dergelijke verzoeken schriftelijk en op ontvangstbewijs worden overhandigd. (maar ik krijg regelmatig te horen dat ik te streng ben..)

Een klein beetje verstandige verhuurder doet dergelijke dingen dan ook al schriftelijk, zeker met nieuwe huurders waarbij hij nog niet zeker is welk vlees in de kuip te hebben. (zonder jouw specifiek te bedoelen...)

Wat die haag betreft, dat is nu juist het vervelende aan die ondingen, ze groeien terug; hoe meer je snoeit, hoe sneller...

Terug naar “Huren”