Begin september meldde de huurder mij dat er een probleem was met de verwarmingsketel (lekte water, nadat hij water had opgelaten maar ik wil niet beweren dat het door de huurder kwam). Ik, als verhuurder, heb toen 2 bedrijven laten langs gaan om het probleem na te kijken en beide adviseerden mij om de ketel te vervangen. Ik heb dit ook laten uitvoeren. Na 9 werkdagen of 14 kalenderdagen was de ketel vervangen. Nu betaalt de huurder voor deze periode maar 1/3 van de huursom omdat hij even zonder verwarming zat. Mag dit zomaar?
Ik moet toch de tijd krijgen om dit te herstellen. Erkende sanitaire bedrijven liggen echt niet te wachten op werk en moet ook de ketel bestellen en dit inplannen zodat naar mijn mening 9 werkdagen niet uitzonderlijk is. Of ben ik fout? Bestaat er een wet die zegt hoeveel tijd de verhuurder krijgt om dit op te lossen?
Hierbij komt nog dat ik de keuze had tussen een goedkopere ketel met duurder verbruik of tussen een hoog rendementsketel, die 1000 euro duurder was maar 30% goedkoper in verbruik. Ik heb voor de laatste gekozen en dit ook laten weten aan de huurder. Ik had gehoopt dat hij dan ter compensatie wat redelijk zou zijn in het correct betalen van de huursom.
In het verleden heeft hij al vaak kosten (schilderwerken, onderhoudswerken, enz) zelf laten uitvoeren zonder mijn akkoord en dit afgetrokken van de huursom. Mag dit zomaar?
Bedankt voor jullie antwoorden.