Is dit eigenlijk zwartwerk of niet?

yksi01
Topic Starter

Is dit eigenlijk zwartwerk of niet?

#1 , 26 jul 2006 21:27

Graag even reactie op volgende situatie:

Ik heb een voltijds baan met bediendecontract.
Tijdens het weekend hou ik mij (los van mijn job) regelmatig bezig met kindergrime als hobby. Af en toe word ik wel eens gevraagd om op een feestje of braderij enz de kinderen te grimeren. Dit is echter zeker niet elke week, zal ongeveer 5 per jaar zijn. Daarvoor krijg ik dan een vergoeding voor mijn onkosten en wat extra 'voor de moeite'.

Onlangs stelde ik mij echter de vraag of men dit niet als zwartwerk kan bekijken? Dit is geen bijbaan ofzo en er staat ook nooit iets van op papier. Ik schmink een paar uur en men betaalt mij cash.
Mag dit zomaar, of doe ik hier eigenlijk iets wat niet mag. En hoe zou ik dit dan wel 'legaal' kunnen doen als dit effectief niet zou mogen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 27 jul 2006 07:45

iedere activiteit waar voor je een betaling krijgt( geld of natura) die niet word aangegeven aan de belastingen is zwart werk. En dit zelfs in zeer ruime zin genomen.

Lex

#3 , 03 aug 2006 11:51

Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56,?2 van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5580 EUR...(K.B. nr.19,BTW-Kleine Ondernemingen 29 december 1992)

Reclame

djanodive

#4 , 13 apr 2008 21:58

Ik ben er vrij van overtuigd dat dit niet valt onder belastingsplichtige activiteiten, aangezien het om slechts enkele keer gaat. Je moet zeker geen ondernemingsnummer hebben.

Als je twijfelt, vraag je het gewoon eens bij de belastingen. Stel nu dat je het moet aangeven, dan mag je ook jouw onkosten aangeven. Je wage, benzine, materiaal,educatiemateriaal, ... je maakt dan zodanig veel onkosten (die te verantwoorden zijn uiteraard), zodat je geen winst noch verlies hebt. 0 euro verdient. Op die manier zou het moeten lukken.

Iemand die kippen heeft en die elke week een doosje verkoopt aan de buren zou dit dan ook moeten aangeven. Stel je voor man...

Ik wil ook nog opmerken dat kindergrime vermoedelijk onder de "kunsten" valt en daar is er een specifieke regeling voor waarbij je bepaalde occasionele uitvoeringen e.d. niet moet aangeven aan de belastingen.

Terug naar “Andere”