Gloednieuwe keuken heeft al gebreken na drie maand!

viepie
Topic Starter
Berichten: 3

Gloednieuwe keuken heeft al gebreken na drie maand!

#1 , 30 sep 2009 19:29

Begin dit jaar lieten wij in ons nieuwe woning een keuken installeren door [geanonimiseerd door de webmaster].
Achter ons gloednieuw gasvuur wordt een zogenaamde "spatwand" geplaatst.

De eerste maal dat wij wensen te wokken op ons gloenieuw kookvuur trekken er allerlei "blazen" in onze spatwand, ongelooflijk, een spatwand die de muur moet beschermen tegen gloeiende hete spatten kan zelf niet tegen de minste warmte. Bovendien was dit dan nog een wand van 500€!

Onmiddellijk hebben wij [geanonimiseerd door de webmaster] verwittigd en de nodige foto's doorgestuurd (via e-mail). Na verschillende pogingen tot reactie komt er nu na 3 maand de volgende:

Beste,

.... bla bla bla ... Uit de ingezonden foto's dient geconcludeerd te worden dat de blaasvorming een gevolg is van een oververhitting.
Daar onze verkoopsvoorwaarden stellen dat oververwarming geen recht geeft op waarborg, kunnen wij niet ingaan op uw verzoek tot terugbetaling.
Wanneer u wenst over te gaan tot vervanging van de niswand kunnen wij u, indien gewenst, een offerte maken voor het materiaal en werkuren waarbij [geanonimiseerd door de webmaster], uit commerciele overweging, wil tegemoetkomen in de kostprijs.


Dit is ronduit SCHANDALIG! Ze leveren ons een product dat niet doet wat het moet doen en dan zouden wij nog eens moeten een deel betalen om dit te repareren.
U moet weten dat we hier over een keuken van 17000€ spreken!
Het minste wat je dan verwacht is degelijke kwaliteit en een degelijke opvolging in geval van problemen.

Nu zijn mijn vragen:

Kan men dit zomaar beweren op basis van foto's, oververhitting?
Welke wettelijke bescherming kan ik inroepen als consument?

Ik wil het hier uiteraard niet bij laten, hoe kan ik best te werk gaan?

Alvast bedankt voor alle tips en hints.

Met vriendelijke groet,

ViePie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
culpa0706
Berichten: 34

#2 , 12 okt 2009 12:42

Geachte,

in casu gaat het om een, en dit zal u zelf wel weten, verborgen gebrek. Een wand die moet beschermen tegen de hitte, en die er zelf niet tegen kan, is duidelijk een gebrekkige zaak. In de algemene voorwaarden exonereerd de verkoper zich voor gebreken ten gevolge van oververhitting. Zulk een exoneratiebeding is geldig, maar er is een uitzondering: de koopovereenkomsten die vallen onder het toepassingsgebied van de WHPC, en, u raadt het nooit, de handelspraktijkenwet (WHPC) is in casu van toepassing.

Daarin vinden we de volgende wettelijke basis:

Art 32 :

in de overeenkomsten gesloten tussen een verkoper en een consument, zijn onrechtmatig de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken:
...
12. de wettelijke waarborg voor verborgen gebreken bepaald bij de artikelen 1641 tot 1649 van het BW of de wettelijke verplichting tot levering van een goed dat met de overeenkomst in overeenstemming is bepaald bij de artikelen 1649bis tot 1649octies van het BW, op te heffen of verminderen

met vriendelijke groeten,

culpa0706
Berichten: 34

#3 , 12 okt 2009 12:51

Ahja, u kan best te werk gaan door een ingebrekestelling te sturen naar de winkel waarbij u een nieuwe plaat eist of de terugbetaling en u gaat op een ander. U steunt zich hierbij op de WHPC en het BW. Misschien best om u te laten bijstaan door een raadsman. Ze zullen toegeven want ze zullen zelf ook weten dat de voorwaarde ongeldig is als ze zich hebben laten bijstaan door een goede advocaat; zo zullen ze dure en lange procedures vermijden + ook de negatieve reclame voor de winkel die daaruit voortvloeit.


MVG

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”