Ondergetekende huurovereenkomst en aansprakelijkheid

whitesoul90
Topic Starter

Ondergetekende huurovereenkomst en aansprakelijkheid

#1 , 28 sep 2009 18:36

Goeiedag,

Ik heb zo'n 3 jaar geleden een huurovereenkomst "moeten" tekenen om mijn ouders te helpen, ikzelf woonde toen nog thuis en we moesten dringend uit het vorige huis omdat deze verkocht werd, en nog nog geen jaar later ben ik verhuist en alleen gaan wonen. dit kort samengevat, mijn ouders hebben problemen gehad met die eigenaar en deze eist nu een bepaald bedrag, vrij groot, en ik word daar ook voor aansprakelijk gesteld? kan dit eigenlijk wel sinds al de feiten die gebeurden nadat ik daar nog woonde?

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2009 19:16

Of u daar woont of niet doet er niet toe.
Ik vermoed dat u het contract alleen hebt getekend en dus bent u voor de andere partrij de aanspreekpersoon EN de verantwoordelijke.
Lijkt mij logisch.
U zal zich dan moeten keren tegen de huidige huurders.
Met die eigenaar wordt toch de eigenaar van huidig huurpand bedoeld waar uw ouders wonen?
Anders snap ik het ook niet

whitesoul90
Topic Starter

#3 , 28 sep 2009 19:22

neen met 3, mijn ouders, moeder, vriend van men ma en ikzelf.

mijn ouders hebben daar nog een tijd gewoond, maar ze hebben problemen gehad, ikzelf weet daar niet echt veel van, ik woon daar dan ook wel niet meer...
en inderdaad de eigenaar van het huis 3jaar geleden.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 sep 2009 23:20

Kijk na in het contract of er een clausule van hoofdelijke aansprakelijkheid in staat.

Aangezien jullie alle drie hebben getekend en je je niet hebt laten uitschrijven uit het contract toen je verhuisde is de kans groot dat de verhuurder gelijk haalt bij de rechtbank.

whitesoul90
Topic Starter

#5 , 29 sep 2009 17:04

kan een verzoening iets betekenen ?
ik bedoel, ik begrijp de eigenaar en het zijn tenslotte ook men ouders...
en ik zou niets liever hebben dat dit opgelost geraakt.

of een dwaling...? sinds als ik niet getekend had mijn ouders dat huis niet gekregen zouden hebben en dit op vraag van de eigenaars

Vandebos

#6 , 29 sep 2009 17:52

Bij de verzoening kan je eventueel trachten het bedrag te verminderen. Vergeet echter niet dat het hier slechts om een verzoening gaat. De vrederechter treed enkel op als een strikt neutrale moderator zonder enige inbreng. Het is aan de partijen aanwezig om er uit te raken. Als deze effectief onderling akkoord raken dan wordt er door de aanwezige griffier een akkoord opgesteld dat door de aanwezigen wordt ondertekend en vanaf dan een kracht van vonnis heeft.

In uw specifiek geval:

- Ongeacht de reden, u heeft getekend en bent dus mede aansprakelijk.

- mocht dit niet in verzoening geregeld raken dan is er gerede kans dat de vrederechter u veroordeelt tot het betalen van de volledige som in schijven, met gerechtelijke intrest.

- Ik zou voor de verzoening eens samenzitten met je ouders, kijken welk bedrag je samen eventueel onmiddellijk kan betalen. (is 25, 33 of 50% mogelijk?) en eens te berekenen wat je gezamenlijk maandelijks zou kunnen afbetalen. (Een voorstel dat over het algemeen wordt aanvaard is dat afhankelijk van het bedrag de volledige afbetaling wordt gespreid over een periode van 12-24 maanden)

Hopelijk helpt dit je verder?

Terug naar “Huren”