Onderhoudsgeld !

misterbean
Topic Starter

Onderhoudsgeld !

#1 , 21 sep 2009 15:27

Hallo iedereen ,

Ik heb een vraagje ivm onderhoudsgelden die ik betaal voor mijn 2 kinderen en die ik al meer dan 15 jaat correct betaal .
Alles is steeds goed verlopen tot 2 jaar geleden plots mijn kinderen niet meer op bezoek kwamen .
Ze zijn groter en hebben meer hun eigen leven (ze mogen eigenlijk van mijn ex alles) en ik ben daar strenger en anders in .
Nu ja , ik heb enkel bezoekrecht en kon dus niet anders dan toezien en mijn gedacht zeggen en meer niet .
Normaal en dat staat ook zo beschreven (ik was toen al slim genoeg dit op papier te laten zetten daar ik wist dat er ooit problemen van zouden komen) , moet mijn ex vrouw me telkens de schooluitslagen + elk nieuw schooljaar me de inschrijving bewijzen geven van de scholen .
Sinds vorig jaar kreeg ik geen einduitslagen meer en dit jaar zie ik ook geen inschrijving meer terwijl dit op papier staat beschreven .
Ik heb dan zelf naar haar advocaat en haarzelf een brief geschreven waar deze blijven en hun aan doen herinneren dat dit op papier staat en zo afgesproken is .
Ook vernam ik dat mijn zoon met succes afgestudeerd was en dus niet meer op die school is .
Nu vraag ik me af of hij gaan werken is of nog verder is gaan studeren ?
Ik heb ze 14 dagen gegeven om te antwoorden .
Ondertussen zijn we 14 dagen verder en hoorde ik van beide partijen niets ?
Wat moet men als vader in dit land doen buiten weeral gaan procederen voor iets dat op papier toch al staat en me weer geld gaat kosten , terwijl ik daar de middelen niet echt voor heb .
In dit land worden de wetten en regels toch meer tegen dan voor de man gemaakt vind ik en moet ik toch weer gaan uitzoeken hoe ik misschien onterecht betaal voor mijn zoon die al werkt ?
Kan ik ergens gratis terecht met dat papier van toen dat door haar advocaat als bewijs is afgegeven ?
Bedankt voor jullie hulp en advies .

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 21 sep 2009 21:11

Hallo iedereen ,

Ik heb een vraagje ivm onderhoudsgelden die ik betaal voor mijn 2 kinderen en die ik al meer dan 15 jaat correct betaal .
Alles is steeds goed verlopen tot 2 jaar geleden plots mijn kinderen niet meer op bezoek kwamen .
Ze zijn groter en hebben meer hun eigen leven (ze mogen eigenlijk van mijn ex alles) en ik ben daar strenger en anders in .
Nu ja , ik heb enkel bezoekrecht en kon dus niet anders dan toezien en mijn gedacht zeggen en meer niet .
Normaal en dat staat ook zo beschreven (ik was toen al slim genoeg dit op papier te laten zetten daar ik wist dat er ooit problemen van zouden komen) , moet mijn ex vrouw me telkens de schooluitslagen + elk nieuw schooljaar me de inschrijving bewijzen geven van de scholen .
Sinds vorig jaar kreeg ik geen einduitslagen meer en dit jaar zie ik ook geen inschrijving meer terwijl dit op papier staat beschreven .
Ik heb dan zelf naar haar advocaat en haarzelf een brief geschreven waar deze blijven en hun aan doen herinneren dat dit op papier staat en zo afgesproken is .
Ook vernam ik dat mijn zoon met succes afgestudeerd was en dus niet meer op die school is .
Wat moet men als vader in dit land doen buiten weeral gaan procederen voor iets dat op papier toch al staat en me weer geld gaat kosten , terwijl ik daar de middelen niet echt voor heb .
In dit land worden de wetten en regels toch meer tegen dan voor de man gemaakt vind ik en moet ik toch weer gaan uitzoeken hoe ik misschien onterecht betaal voor mijn zoon die al werkt ?
Kan ik ergens gratis terecht met dat papier van toen dat door haar advocaat als bewijs is afgegeven ?

Mvg

Om de schoolresultaten te krijgen, kun je je rechtstreeks tot de schooldirectie wenden door een brief te schrijven. Ik kan je daar een voorbeeld/model van bezorgen als je mij via pb jouw emailadres geeft.

Als een kind afgestudeerd is, moet het zich inschrijven als werkzoekende, tenzij het werk heeft.
Informeer je bij de betrokken dienst daarover.

misterbean
Topic Starter

#3 , 22 sep 2009 08:58

Hallo Rebel-with-a-cause ,

Eerst en vooral bedankt om te antwoorden :wink:

Ik heb de school aan de lijn gehad en ze hebben me verteld dat hij met succes zijn diploma heeft behaald en dat ze dus verder geen nieuws meer hadden .
Hij was er toen nog niet uit of hij ging verder studeren of werken .
Maar ik weet dat hij schoolmoe was en waarschijnlijk wel is gaan werk zoeken of al aan het werken is .
Nu wat mij stoort in dit land is dat je als vader eigenlijk meer plichten hebt dan iets anders en dat ik wel iets op papier heb wat de moeder moet doen maar eigenlijk gewoon haar voeten aan veegt en waarschijnlijk onterecht allimentatie ontvangt .
Maar hoe kan ik dit controleren of met die brief die ondertekend is door haar advocaat toen , iets doen zonder zelf weer een advocaat te nemen en weeral geld te moeten insteken voor iets dat al op papier staat ?
Haar bedoeling is duidelijk om mij telkens op kosten te jagen daar voor haar het geen probleem is omdat haar vader alles betaald .
Waar kan ik wetelijk terecht zonder weer heel de procedure te doorlopen en vooral weer een advocaat en kosten te vermijden ?
Het zijn meer pesterijen om me telkens op kosten te jagen als je begrijpt .

Bedankt voor u hulp . :(

Reclame

Lex

#4 , 22 sep 2009 09:26

Om de schoolresultaten te krijgen, kun je je rechtstreeks tot de schooldirectie wenden door een brief te schrijven. Ik kan je daar een voorbeeld/model van bezorgen als je mij via pb jouw emailadres geeft.
T'is niet altijd gemakkelijk om te weten te komen waar ze school lopen, zeker niet eens ze verder studeren.

Simon Verhoeven

#5 , 22 sep 2009 11:23

Simpelste oplossing is natuurlijk om geen alimentatie meer te betalen voor de zoon.
Als hij werkt krijgt ze normaal voor hem toch geen alimentatie van je en als hij toch studeert zal je er snel genoeg wat van horen.

misterbean
Topic Starter

#6 , 22 sep 2009 11:27

T'is niet altijd gemakkelijk om te weten te komen waar ze school lopen, zeker niet eens ze verder studeren.
Ja , en als ze al verder studeren , want dat is ook niet zeker ! :wink:
Maar wat haalt het dan uit van vroeger via rechtbank afspraken te maken en het op papier laten zetten , als ze deze toch niet nakomen ?
Is alles dan zo gemaakt voor telkens opnieuw de molen te doen draaien en de mensen op kosten te brengen voor iets dat al besproken is en op papier staat ?
Zou daar dan niet meer aandacht naar moeten gaan ?
Ik bedoel , als ik morgen stop met betalen zal het wel zolang niet duren voor er loonbeslag is he .
En indien hij nog studies volgt heb ik er geen enkel probleem mee om te betalen , maar ik wil wel zeker zijn als je begrijpt .
Bedankt voor u reactie :wink:

misterbean
Topic Starter

#7 , 22 sep 2009 11:43

Simpelste oplossing is natuurlijk om geen alimentatie meer te betalen voor de zoon.
Als hij werkt krijgt ze normaal voor hem toch geen alimentatie van je en als hij toch studeert zal je er snel genoeg wat van horen.
Ja dat is het simpelste , maar wetelijk mag het niet zomaar !
En zoals ik al zei : ze staat financieel sterk met haar vader die alles betaald !
Ze zou dus zo snel via haar advocaat beslag laten laggen op mijn loon en dat wil ik vermijden .
En ook weer de nodige kosten en tijd die ik er moet insteken gun ik haar niet , want daar doet ze het voor . :?

Christiaan

#8 , 22 sep 2009 13:28

Mijn raad,
stop gewoon met alimentatie te betalen.
Zij is dan verplicht om kleur te bekennen. Als hij werkt kan ze immers niets meer eisen.
Als hij verder studeert, is ze verplicht om je dat te bewijzen. En wees gerust, zo snel kunnen ze geen loonsbeslag laten leggen op je loon, zeker niet omdat je 1 keer geen alimentatie hebt betaald.

Lex

#9 , 22 sep 2009 14:34

Mijn raad,
Zij is dan verplicht om kleur te bekennen. Als hij werkt kan ze immers niets meer eisen.
Als hij verder studeert, is ze verplicht om je dat te bewijzen. En wees gerust, zo snel kunnen ze geen loonsbeslag laten leggen op je loon, zeker niet omdat je 1 keer geen alimentatie hebt betaald.
Zomaar stoppen met betalen mag poster zeker niet doen!
Ook al zou het kind gestopt zijn met schoolgaan dan nog moet men betalen tot het kind een eigen inkomen heeft(werkloosheid/inkomen uit werk enz..)

Stuur een AZ en vraag, om binnen de 14 dagen, het bewijs te leveren dat het kind op 1 september ingeschreven was op school of werd ingeschreven bij de VDAB(wachttijd). Vermeld zeker in uw brief dat indien u geen bericht krijgt binnen die periode u er vanuit zat gaan dat het kind een eigen inkomen heeft en u de betaling zal staken.

sperwer

#10 , 22 sep 2009 14:50

Mijn raad,
Goed zot.
Onderhoudsgeld heeft niets te maken met informatie of omgangsrecht en het niet betalen maakt je strafbaar.

Om te weten of hij nog school loopt moet je enkel aan de kinderkas vragen of het kind nog kindergeldgerechtigd is. En jou te verwittigen wanneer dit stopt.
De kinderkas doorbreekt hiermee niet de wet op privacy, daar onderhoudsgeld en kindergeld aan dezelfde regels zijn gebonden.
Deze kan en mag je echter niet zeggen of het kind nog schoollopend is of niet.

sperwer

#11 , 22 sep 2009 15:00

Mijn raad,
Ook al zou het kind gestopt zijn met schoolgaan dan nog moet men betalen tot het kind een eigen inkomen heeft(werkloosheid/inkomen uit werk enz..)

Stuur een AZ en vraag, om binnen de 14 dagen, het bewijs te leveren dat het kind op 1 september ingeschreven was op school of werd ingeschreven bij de VDAB(wachttijd). Vermeld zeker in uw brief dat indien u geen bericht krijgt binnen die periode u er vanuit zat gaan dat het kind een eigen inkomen heeft en u de betaling zal staken.
Niet helemaal juist.
Men blijft onderhoudsplichtig zolang het kind kindergeldgerechtigd is.
Een kind kan dus perfect een job hebben en toch nog kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd zijn. Ook al gaat het NIET naar school en heeft het een eigen (hoewel bescheiden) inkomen.

Daarnaast zijn kinderen die meerderjarig zijn, niet meer gebonden aan het omgangsrecht van hun ouders bepaalt in de echtscheidingsregeling.
Zij hebben zelf de keuze of ze hieraan nog willen voldoen of niet.
Als meerderjarige zijn zij NIET gebonden aan de overeenkomsten tussen hun ouders.
Daarnaast heeft de school helemaal niet het recht om je ook maar enige informatie te geven over een meerderjarige leerling zonder deze zijn toestemming.

Daar de zoon is afgestudeerd, veronderstel ik dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en dus meerderjarig is. De school had je dus zelfs niet eens mogen meedelen dat hij is afgestudeerd zonder zijn toelating.

sperwer

#12 , 22 sep 2009 15:05

Hallo iedereen ,

Mvg

Als een kind afgestudeerd is, moet het zich inschrijven als werkzoekende, tenzij het werk heeft.
Informeer je bij de betrokken dienst daarover.
En krijg te horen dat het om een meerderjarige gaat en jij daar dus totaal geen zaken mee hebt.

Lex

#13 , 22 sep 2009 15:34

Niet helemaal juist.
Een kind kan dus perfect een job hebben en toch nog kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd zijn. Ook al gaat het NIET naar school en heeft het een eigen (hoewel bescheiden) inkomen.

Daarnaast zijn kinderen die meerderjarig zijn, niet meer gebonden aan het omgangsrecht van hun ouders bepaalt in de echtscheidingsregeling.
Als meerderjarige zijn zij NIET gebonden aan de overeenkomsten tussen hun ouders.
Daarnaast heeft de school helemaal niet het recht om je ook maar enige informatie te geven over een meerderjarige leerling zonder deze zijn toestemming.

Daar de zoon is afgestudeerd, veronderstel ik dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en dus meerderjarig is. De school had je dus zelfs niet eens mogen meedelen dat hij is afgestudeerd zonder zijn toelating.
Het kind moet natuurlijk in staat zijn om in zijn eigen levensbehoefte te kunnen voorzien. Een vakantiejob of een inkomen uit een leerovereekomst zijn ook inkomsten maar daar kan men niet van leven...in die zin heb je gelijk!

Wat de meederjarigheid en het afleveren van een schoolattest betreft heb je 'ongelijk'!

Uit het bericht van misterbean blijkt dat vader en moeder overeen zijn gekomen om jaarlijks de schoolresulaten en de inschrijving op school door te geven...niet het kind maar de moeder is gebonden aan die overeenkomst...als 'bean' de uitvoering van die overeenkomst wil, dan zal moeder en neit het kind een attest van inschrijving op school moeten voorleggen!

sperwer

#14 , 22 sep 2009 16:09

Niet helemaal juist.

Het kind moet natuurlijk in staat zijn om in zijn eigen levensbehoefte te kunnen voorzien. Een vakantiejob of een inkomen uit een leerovereekomst zijn ook inkomsten maar daar kan men niet van leven...in die zin heb je gelijk!

Wat de meederjarigheid en het afleveren van een schoolattest betreft heb je 'ongelijk'!

Uit het bericht van misterbean blijkt dat vader en moeder overeen zijn gekomen om jaarlijks de schoolresulaten en de inschrijving op school door te geven...niet het kind maar de moeder is gebonden aan die overeenkomst...als 'bean' de uitvoering van die overeenkomst wil, dan zal moeder en neit het kind een attest van inschrijving op school moeten voorleggen!
De moeder is inderdaad verplicht zich te houden aan de echtscheidingsovereenkomst.
Doch een meerderjarig kind kan zelfstandig gaan wonen en dan nog kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd zijn en onderhoudsgeld en kindergeld via derde laten uitbetalen, of op eigen rekening of opgedeeld.
Het meerderjarige kind is hierbij niet verplicht om inschrijving in school te bewijzen, enkel dat het kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd is.

Bij meerderjarige kinderen speelt immers de wet op privacy mee.
En die maakt dergelijke zaken vaak heel ingewikkeld.
Als onderhoudsgeld betalende ouder heb je dus enkel het recht om aan de kinderkas te vragen of dat kind nog kindergeldgerechtigd is, waar deze enkel met een JA of NEE mag en kan op antwoorden en je als onderhoudsgeld betalende enkel op verzoek van jou mag op de hoogte brengen wanneer dit recht vervalt en niet de reden waarom
En dan nog enkel en alleen als je kan bewijzen dat jij de onderhoudsplichtige bent.
Het kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigde meerderjarige kind is zelfs niet wettelijk verplicht de huisvestigende ouder op de hoogte te houden van school inschrijvingen en schoolresultaten en mag zelf eigen rapport en agenda tekenen.

misterbean
Topic Starter

#15 , 22 sep 2009 19:14

Mijn raad,

Niet helemaal juist.

Hallo ,
Dank je voor u info en hulp , maar ik begrijp het niet helemaal .
Je zegt : Een kind kan dus perfect een job hebben en toch nog kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd zijn.
Daar heb ik twijfel over , daar om kindergeld te trekken moet je schoolgaan en als je werkt vervalt dit toch bij mijn weten ?
En ik denk ook dat het afhangt hoeveel zijn inkomsten zijn voor onderhoudsgeld . (Dat is mijn gedacht enkel na opzoekwerk ) .
Dat de zoon niet gebonden is aan de overeenkomsten tussen hun ouders ben ik volledig mee akkoord , maar de ex vrouw wel en de school ook met de gerechtelijke uitspraak die ik heb .
Ps : hij is 19 jaar en 5 maand :wink:
En bij welke kinderkas moet ik horen ? Er zijn er veel !

Bedankt voor jullie hulp en reacties allemaal :!:

Terug naar “Echtscheiding”