In het belang van het kind

droevepapa
Topic Starter

In het belang van het kind

#1 , 03 sep 2009 01:36

Wat is 'in het belang van het kind'? Ik zit een een rechtzaak voor de jeugdrechtbank waarin ik de wijziging van bilocatieregeling aanvraag. Geheel terecht volgens de procureur. Mijn twee kinderen van 10 en 14 zijn gehoord door de jeugdrechter (waarin de kinderen stelden dat ze bij mij willen verblijven). De Heer jeugdrechter stelt een verlopig vonnis waarbij mij ex 3 maanden tijd krijgt om aan enkele vooropgestelde dingen te werken. Tijdens die 3 maanden gebeurd een sociaal onderzoek. De sociaal assistente stelt vast dat mijn ex 'haar best doet' en de kinderen niet zo openlijk meer kiezen om bij mij te verblijven ( na een gesprek van een klein half uurtje). Ze hoopt daarbij dat mijn ex op het goede pad blijft. Ik heb 19 jaar ervaring met mijn ex vrouw en ben quasi zeker (hoop van niet) dat ze terug in haar oude gewoonten zal hervallen.
Als het gevolg van het sociaal onderzoek zal de rechtbank met grote kans de bilocatie regeling houden zoals ze is. Geen enkele uitspraak is bindend krijg ik nog te horen van de assistente en moest mijn ex vrouw terug in haar oude gewoonten hervallen kan ik altijd opnieuw een zaak opstarten.... Nu zit ik mij al een tijdlang af te vragen waar hier het belang van het kind is in te vinden? De kinderen zitten al een jaar in onzekerheid, kennen hun mama ook en er zal na de uitspraak nog steeds onzekerheid zijn voor hen.
Of is het toch zo dat er, zoals je op veel internetfora kan lezen, er in ons land twee rechtbanken zijn, eentje voor de mama's, en eentje voor de papa's? Ik hoop echt van niet!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2009 18:45

Wat had u gedacht.
Nu komt u met een vraag tot wijziging - op wat is die gebaseerd.
Zij er elementen - juridisch onderbouwde- waaruit blijkt dat uw ex een slechte moeder is.
Zijn er PV opgesteld door politie of jeugddienst waaruit de verwaarlozing van de kinderen blijkt. (POS of MOS) situaties
Zijn er psychologische verslagen en gegevens van de scholen waaruit blijkt dat de kinderen een leerachterstand hebben.

Indien niet zal de rechtbank vermoedelijk opteren voor een status-quo.
Parket volgt u al ... dan vermoed ik dat er al wel elementen zijn.
In dat geval aan wat wordt genoemd ' dossieropbouw' doen.
In elk geval is er nu toch een serieuse stok achter de deur... uw ex zal haar best moeten 'blijven' doen.

Bespreek de zaak met uw advocaat die kan adviseren hoe en wat best aan te pakkenen eventueel een vertrouwenspersoon bij parket / politie

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 04 sep 2009 13:00

Het belang van het kind is gediend met vrede tussen de ouders

1ouder die begint te procederen tegen de ander met een boodschap dat hij/zij een betere ouder is ondergraaft die vrede. Men zou een logica kunnen hanteren dat men ongeveer pas mag ingrijpen in de gezinssituatie als dat beide ouders nog samenwaren.

Dit gebeurd wel degelijk in vb. Problematische Opvoedings Situatie of POS.

Helaas -maar het zij zo- zijn er nog veel te veel magistraten die geen vakkennis hebben in het domein van familierecht. Waar zouden ze het gehaald hebben? Hun traditie(s) of gebruiken? Gelukkig is er in Belgie een grote verbetering in het familierecht merkbaar dit gebeurde onder impuls van een commissie familierecht die over de partijgrenzen heen goed gewerkt heeft en alle actoren gehoord heeft.

Meer dan eens als er een probleem voordoet is dat te bespreken met de andere ouder. Daar zou het vb. moeten kunnen dat indien er een tijdelijk probleem zich voordoet bij de ene ouder de andere tijdelijk wat meer zorgtaken op zich neemt vb. op voorwaarde dat dit later gecompenseerd wordt. Of hier altijd maar rechters aan te pas moeten komen? NEE! gezonde verstandhouding des te meer

De visie van Franciscus treed ik bij dat bij problemen je bij politie dient te zijn. Indien nodig zal het Parket wel maatregelen nemen. Ook zijn er instanties zoals vertrouwenscentra, CBJ, huisarts.
1 vuistregel:
tracht problemen samen op te lossen of te bespreken

PS: Een vertrouwenspersoon bij het Parket bestaat niet dus mocht je die toch gevonden hebben dan zou ik deze niet zomaar vertrouwen. Het idee is wel goed

RR

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”