Blanco strafblad na eerherstel? Of toch niet echt?

Ricky
Topic Starter

Blanco strafblad na eerherstel? Of toch niet echt?

#1 , 03 sep 2009 00:34

In 86 (zotte jaren) heb ik een veroordeling + bijhorende gevangenisstraf (voorwaardelijk) opgelopen voor inbraak. Een 4-tal jaar terug heb ik eerherstel aangevraagd en ook gekregen. Dacht dat dit een voorgoed afgesloten periode was. Deze domme jeugdfout blijft mij echter zelfs na 23 jaar nog achtervolgen.
Vandaag tijdens een politiecontrole, moest ik mijn pas afgeven. Ze hebben die in hun wagen gecontroleerd en wat blijkt…volgens die agent sta ik nog steeds gekend voor inbraak.
Is dit normaal? Blanco strafblad, maar nog steeds ergens geregistreerd waar zelfs een gewone agent dit kan navragen?
En kan ik dit laten verwijderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 sep 2009 00:48

Uw strafblad naar de buitenwereld is terug blanco. Op het model 2 strafblad (interne justitie databank)blijft echter elke misdaad staan. De informatie die zich daarop bevindt zal echter nooit naar buiten worden verstrekt. Als u een bewijs van goed gedrag en zeden nodig heeft zal dit blanco zijn (model 1), tenzij het gaat om werk waarbij beveiliging of bewaking gepaard gaat. (denk aan security firma's ed)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2009 18:35

De registratie die politie controleert is info uit de nationale gegevensbank.
Dat is totaal iets anders dan het 'strafregister'. In het strafregister staan de veroordelingen die in kracht van gewijsde dus definitief zijn.
Strafregister is datgene wat de burger nodig heeft voor een bewijs goed zedelijk gedrag of een 'uittreksel uit het strafregister'.

De Algemene Nationale Gegevensbank is dus totaal iets anders.
Als u vindt dat u onterecht hier in vermeld wordt kan je een brief sturen naar de privacy commissie die ter zake bevoegd zijn om de gegevens te laten controleren. link : http://www.privacycommission.be
Normaal verdwijnen minder relavante gegevens na x jaar.
Men is al enige tijd 'grote kuis' aan het houden in de registers gezien bepaalde vroegere politiediensten alles daarmee bedoeld letterlijk alles 'ficheerde'
Ik denk hier aan wat indertijd de 'beruchte microfiche B' werd genoemd.

Reclame

Terug naar “Archief”