Deze misschien
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... al#p596571
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... al#p681260 - JurecaBE - moderator
beste lezer
ik had hier voorheen al iets geplaatst maar ben login kwijt: onderaan de vragen:
update van de zaak:
* brief van de gemeenteraad bij bouwen sportzaal n 2011: belofte: geen wedstrijden, geen publiek, geen cafetaria
feiten= meestal trainingen doch regelmatig wedstrijden met publiek tijdens de week
reactie van de sportdienst van de stad 'wedstrijden geven minder geluidsoverlast dan gewone trainingen
+ na de sport meestal rond 22u45: vertrekkende sporters, roepen en tieren in de straat, ...
*net spannen: in 2017 kregen we de belofte dat er netten tegen de wand zouden gespannen worden
na 6 jaar, in 2023 werd na lang aandringen en dreigen met juridische stappen, uiteindelijk netten gespannen
dit is wel een aanzienlijke verbetering, doch bij basket en voetbal knallen die ballen nog steeds tegen de wand
* opwarming door volleybal, basketbal: en mag niet meer opwarmen tegen de wand: de praktijk toont nog steeds dat er geen controle is
* nooddeuren worden te pas en onpas opengezet, ondanks nieuw reglement: er zouden boetes worden uitgedeeld, maar die worden niet gegeven
* elke botsende bal op de grond horen we (zelfs met onze ramen dicht, dit is een enorm storend geluid, maar binnen haalt deze misschien 25 of 30 dB,
elke slag gemiddeld om de 2 à 3 seconden)
we lieten metingen doen door de provincie, die toonden flagrante overtredingen aan, maar men bleef kop in t zand steken
uiteindelijk namen we een advocate onder de arm, samen met enkele buren maar er werden in 2024 nieuwe metingen gedaan en men zit net op de grens van 39.5 dB, geen 40. Dit omdat de volle capaciteit niet werd benuttigd op het moment van meten
die metingen werden gedaan in kalmere periodes of met minder trainingen, gecontroleerd door de sportdienst
dat is zoals aangekondigde snelheidscontroles
dus uiteindelijk blijven wj nog steeds last hebben. we zijn nu 9 jaar bezig in dit dossier, maar nu s de vraag:
los van de geluidsoverlast, kunnen we bij de rechtbank (vrederechter?) ets bekomen dat de stad echt aan banden legt en dus toch steeds een zaalwachter moet aanwezig zijn
( is er enkel camera controle met alle gevolgen van dien)
soms zijn er trainingen door ropeskippers: 1 muziekinstallatie wordt foutief gebruikt waardoor we steeds wakker worden van de bassen (ok, start vanaf 9u, maar als ik in de nacht werk, wil ik ook graag slapen, ), mocht dat 1-malig zijn, zou ik er nog kunnen mee leven, maar het is wekelijks
er werd veel beloofd, men houdt ons aan het lijntje, men liegt ns voor, men doet maar
er is wel al verbetering, dat ontkennen we niet, en we zijn zeer blij, maar steeds wisseling in bestuur, nieuwe diensthoofden bij de sportdienst om de haverklap
ook de mobiliteitsstudie destijds en de bouwvergunning geven aan dat men problemen kon verwachten en er werden tips gegeven hoe ze die moesten oplossen,
maar die bleven in dovemans oren: kunnen we de bouwvergunning voorschriften laten doen gelden?
de straat wordt momenteel heraangelegd, en er zal geen verhoogd voetpad meer zijn: het zal dus elke dag foutparkeren worden in de straat
de bouwvergunning stelt dat de stad duidelijk onderscheid moest maken tussen voetpad, rijweg etc
de capaciteit van de straat is niet aangepast aan de capaciteit van mogelijk aantal bezoekers: iedereen wil binnenrijden...
1) kunnen wij - ondanks de recente metingen - toch spreken van verstoring van ons woongenot en vragen om een geluidsisolerende wand te plaatsen
2) kunnen wij een schadevergoeding vragen voor de geleden emotionele / morele schade in de periode dat ze dus effectief in overtreding waren (6 à 7 jaar) en dat we serieuze hinder hadden
3) kunnen wij garanties krijgen/afdwingen voor de toekomst
Ik ben zelf dj in bijberoep en wordt wekelijks geconfronteerd met geluid en de bijhorende beperkingen. de schepen van sport ontkende steeds de overlast en verweest steeds naar90 dB overdag, maar dat is dus naast de kwestie: het ging over ons woongenot. De andere buren en ook ik heb enorm afgezien van die sportzaal,de dagelijkse overlast. overal waar ik ga ben ik gevoeliger geworden aan geluid, niet door mijn bijberoep, maar wel vb als ik vb voetballende kinderen hoor, ... k ben ook veranderd van werk omdat het mijn werkgever (de stad) was die dus voor overlast zorgde. Ik werd onder druk gezet door de vorige secretaris van de stad, maar dat heeft net gepakt, maar ook dat zorgde voor emotionele schade bij mij. ik ben merkbaar gevoeliger geworden.
alvast bedankt