onderhoudsgeld (ex)partner

de witte
Topic Starter
Berichten: 1

onderhoudsgeld (ex)partner

#1 , 16 aug 2009 22:37

Beste,
na bijna 20 jaar huwelijk hebben wij (ik) besloten om te scheiden met onderlinge toestemming.
Kan mijn (ex)echtgenote onderhoudsgeld vragen wetende dat zij +/- 1100€ netto heeft (werkt ook maar part-time) en ikzelf 1500€ netto verdien waar ik wel full-time moet voor gaan werken.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 07 sep 2009 14:43

Beste,
na bijna 20 jaar huwelijk hebben wij (ik) besloten om te scheiden met onderlinge toestemming.
Kan mijn (ex)echtgenote onderhoudsgeld vragen wetende dat zij +/- 1100€ netto heeft (werkt ook maar part-time) en ikzelf 1500€ netto verdien waar ik wel full-time moet voor gaan werken.

Alvast bedankt.
Een rechter kan het bedrag van de alimentatie vastleggen. Hij houdt hierbij rekening met de 'staat van behoefte' van de echtgenoot die alimentatie vraagt.

Het bepalen van een alimentatie door de rechtbank is niet eenvoudig en verschilt van geval tot geval. Je laten bijstaan door een advocaat is raadzaam.

De rechtbank zal rekening houden met de inkomsten en de mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de onderhoudsgerechtigde.
De rechter houdt hiervoor rekening met de duur van het huwelijk, de leeftijd van de partijen, hun gedrag tijdens het huwelijk inzake organisatie van hun noden (bv. hoe werd met het budget omgesprongen) en het ten laste nemen van de kinderen tijdens het samenleven of erna.

De rechter kan ook beslissen dat het bedrag van de alimentatie na verloop van tijd geleidelijk zal dalen.

Het bedrag van de alimentatie mag niet hoger zijn dan 1/3 van het netto-inkomen van de betalende ex-echtgeno(o)t(e).

pdr
Berichten: 47

#3 , 26 jun 2010 10:03

Wou hier eventjes op inpikken.
Ben ook net uit het echt gescheiden ; ex-man heeft netto-loon van 1800 euro/maand ; ikzelf 2300euro/maand.
en ik betaal alle extra's voor de kinderen, hun kleding, schoeisel en alles wat papa zegt niet te kunnen betalen omdat hij geen geld heeft. De kleding word door mij wekelijks gewassen en gestreken medegegeven en komt ongewassen terug. buitengewone kosten (dokter- hobby- en school° zijn voor 50/50 ; kindergeld 50/50 ; wel verkregen dat beide kinderen op mijn domicilie zijn ingeschreven;
Hij verkreeg voor hem door de rechtbank een onderhoudsgeld voor hem toegekend van 275 euro/per maand wegens zijn behoeftigheid.
Bij mijn netto-loon werd een opgedreven bedrag bijgeteld voor voordelen van natura (toekenning werkgever van firmawagen, ...) waardoor de kloof tussen zijn netto-loon en het mijne artificieel werd opgedreven. Er is tevens een eigen woning waarvoor hij binnenkort zijn deel zal bekomen en dus een goed aangevulde spaarrekening zal bezitten. Al deze argumenten worden door de rechtbank precies van de tafel geveegd met verwijzing dat hij dezelfde levensstandaard dient te kunnen behouden. MAW ik geniet een mindere levensstandaard en ben de harde werker altijd geweest. Ik ben gescheiden onder de nieuwe wetgeving op de echtscheiding.
Deze pil is door mij heel hard te slikken vooral omdat ik moet HARD werken om op dit niveau van loon te zitten en het feit dat een vrouw voor een ex-man dient te betalen werkt voor mij discriminerend ; info : gescheiden met co-ouderschap en bilocatie voor 1 kind 50/50 en 1 kind 70/30 (70 bij mij).
Wie heeft ervaring met dit soort toekenningen ?

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 01 jul 2010 16:55

pfffffff, mijn wedervaren kan je her en der reeds op dit forum terugvinden.

Als ex niet bereid is om tot een eerlijk overleg te komen, dan zullen de advocaten dit beslechten.
Rechtbanken moeten dan enkel nog beslissen over de wetsartikels die beide raadsleden aanvoeren, en in vele gevallen de situatie nog eerste even zullen opkloppen alsof het hier over moord gaat.

Dat daardoor minder (of niet) leefbare vonissen worden mee bedongen laat hen (advocaten en rechtbanken) blijkbaar siberisch ijskoud.
Dat je voor het rechttrekken van dergelijke vonnissen weerom jaren zult kwijt zijn als kind, moeder en vader wordt niet beschouwd, noch hoeveel kapitaal hierdoor aan het 'gezin' wordt ontrukt. De reden is éénvoudig dit geld vloeit uiteindelijk naar het rechtssysteem dat door hen zelf in stand houden wordt gehouden.

Wanneer de eigendom dient te worden verdeeld, dan voorzien de wetgevers dat er een deskundige moet worden aangesteld. De notaris.
Wanneer er een regeling dient te gebeuren omtrent de kinderen dan blijken hun belangen net iets te pietluttig om een deskundige in te schakelen,
de gevolgen kunnen we overal op dit forum terugvinden.
Een wetgeving die scheidende koppels tot overleg zou dwingen inzake WAT ACHTERAF; zou alvast veel leed en vechtscheidingen voorkomen.
Zoals we elders op dit forum kunnen lezen is er in Nederland eindelijk een rechter geweest die zijn nek heeft durven uitsteken, en die een echtscheiding durfde te weerhouden op basis van te weinig aandacht voor de kinderen.... als dat idd de reden is; mijn respect!
Hopelijk kent deze uitspraak dra navolging in Belgie.
Handige documenten voor Personenrecht

Santje
Berichten: 4

#5 , 01 jul 2010 18:52

Zo een rechter heb ik nodig.. die eerst naar het voordeel van de kinderen kijkt, en daarvoor een billijke uitspraak doet.

Zelfs de veertiendaagse weekend regeling is bij ons een drama.. waarom wordt hier niet meer info over gevraagd alvorens zo iets toe te kennen. Waarom altijd de mensen doen betalen en hun daar op focussen ... kinderen zijn toch belangrijker.

Ik krijg alimentatie voor de kinderen maar als ze bij de papa gaan moet ik ook alles meegeven.. zelfs de pap voor de kleinsten want hij beweert ook minder over te hebben elke maand. Toch is zijn loon hoger dan dat van mij..en heeft hij ook zijn deel van mij gekregen van de woning.

Hij moet natuurlijk een nieuwe vriendin en haar drie kinderen onderhouden.. maar daar kunnen mijn kinderen toch de dupe niet van zijn ??

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 01 jul 2010 20:45

als

-een van beide ouders éénzijdig de scheiding aanvraagt
-daarbij gedurende de twee jaren van de scheidingsprocedures weigert van tot overleg te komen over de kinderen.
-daarbij de belangen van de kinderen nog eens schaad

dan mag dat naar mijn mening beoordeeld worden als een zwaar misdrijf.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”