#11 , 06 sep 2009 15:05
We hebben, volgens 4 maanden de tijd om de akte te tekenen. De afspraak hiervoor hebben we reeds gemaakt.
Enige tijd geleden kregen we dus telefoon van de verkopers, met de vraag om de perceelsgrens recht te maken. Wij geven dan een stukje grond aan hun en andersom (hun tuin grenst aan de onze).
Ik maakte een afspraak bij de notaris zodat we konden samenkomen om advies enz in te winnen. Toen de verkopers eraan kwamen hadde zij al een plannetje bij.
Omdat de grond (door het verkeerde plan van de verkopers) net iets groter was dan mondeling afgesproken was, ging de verkoper dit zo laten omdat wij dan misnoegd waren over de garage en veranda die geen vergunning hebben. De verkoper wou niets van de prijs doen maar zij wel dat hij het zo ging laten (de extra grond zou de garage compenseren).
Eenmaal bij de notaris liet hij een niew plannentje zien en hij wou het plannetje van de grond dat aan de akte zit, door zijn nieuwe plan vervangen. Toen de verkopers vroegen om dit te tekenen, zei ik om dit uit te stellen tot morgen (kan niet goed planlezen en wilde hier ook over nadenken). Zowel de verkopers als de notaris wilden niet niet maar ik drong erop aan.
Nadat ik het thuis, op men gemak had bekeken, kwam ik tot de volgende vaststelling: de tuin van ons kreeg dan een rechte lijn om het perceel dat tegen de buurman ligt, maar nu moesten wij grond inleveren en hij kreeg enkel grond bij. De notaris had dit al meteen door (ik zag hem de oppervlakte aanaduiden op het plannetje van de verkopers en daar met de verkopers over praten praten (hij fluisterde met hun).
De volgende dag nam ik telefonisch contact op met de verkopers (de vrouw nam op) en ik zei dat ik de grond zo wou houden zoals in de akte vastgelegd was. De vrouw zei dat ze dit niet kon begrijpen en dat het stom is omdat we dan beiden met een scheve grens zitten. Toen ik zei dat wij dan wel grond in moeste leveren en ik daar niet mee akkoord was vond ze dit maar stom. Enfin, ze was uiteindelijk akkoord en ging het aan haar man melden.
Een half uurtje later belt haar man naar mee, woendend… Hij vroeg me of het waar was dat ik de grond wou behouden zoals ik de akte stond. Toen ik dit bevestigde zei hij dat ik dan de mondelinge afspraak niet nakwam en dat hij daar niet tegen kon. Dit was woordbreuk (ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit gezegd heb, omdat ik er over moest nadenken). Ik bleef rustig (deze mensen worden tenslotte achterburen) en ik zei dat ik niet akkoord was met het nieuwe plannetje omdat wij grond moesten afgeven aan hun. Toen zei hij dat hij de scheiding wou zoals mondeling afgesproken, maar deze moest dan recht zijn, ipv scheef. Ik zei dat de grond moet behouden worden zoals in de akte staat, en dat hij had gezegd dat dit goed was omdat de garage ten slotte geen vergunning had.
Hij was echt heel kwaad en zei dat hij alles uit het huis ging meenemen. Mondeling was afgesproken dat de gordijnen bleven hangen enz.
Nu ben ik echt bang, dat, wanneer wij de sleutels krijgen, er bv. Geen keuken meer in staat, er dingen vernield zijn, ….
De mensen zeiden ook dat wij de helft van de kosten voor de afsluiting van de tuin moeten dragen, en dat ze het factuur zullen geven aan ons.
Mijn vragen: wat kunnen we doen als bv. De keuken is verwijderd uit ons huis, en zijn we verplicht de afsluiting deels te betalen?
Alvast heel erg bedankt!