erfrecht

pls
Topic Starter

erfrecht

#1 , 23 jul 2009 22:35

Woon tien jaar samen met mijn huidige vriendin. We hebben beide kinderen uit vorige relaties. We hebben samen geen kinderen. Mijn vermogen is aanzienlijk groter dan dat van mijn vriendin. Indien ik kom te overlijden zou ik willen dat zij ,zolang ze leeft, de beschikking heeft over het rendement van mijn vermogen. Na haar overlijden moet dat vermogen dan naar mijn kinderen gaan en niet naar haar kinderen. Het vermogen bestaat voornamelijk uit een zakenpand, dat ik samen met mijn zusjes bezit, wat verhuurd wordt en een woonhuis waar we in wonen. Het zakenpand is in Nederland en het woonhuis is in Belgie. Mijn vriendin wil waarschijnlijk terug naar Nederland als ik ben overleden omdat het hier te groot en te eenzaam is. Daarvoor zal het huis verkocht moeten worden, Van de opbrengst daarvan kan zij dan een huis in Nederland kopen/huren. Na haar overlijden moet dat dan weer naar alleen mijn kinderen. Stel dat mijn zusjes na mijn dood het zakenpand willen verkopen, dan moet mijn deel naar mijn kinderen gaan , maar ik wil dat mijn huidige partner het rendement van mijn deel krijgt tot haar dood. Daarna weer alles naar mijn kinderen en de kinderen van mijn huidige partner uitsluiten.
We hebben al een samenlevingscontract maar ik denk dat een en ander toch nog niet goed geregeld is. Wie weet de geniale oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 24 jul 2009 07:21

Bij testament kunt U haar een levenslang vruchtgebruik geven op alles, maar uw kinderen kunnen hun voorbehouden deel opeisen. Als ze er mee akkoord gaan, kan dat beperkt blijven tot een blote eigendom op een deel. Zo niet, dan moeten ze een deel in volle eigendom krijgen.

De door U gewenste constructie is m.i. niet mogelijk, zelfs niet in een huwelijk (want er zijn niet-gemeenschappelijke kinderen).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”