vergoeding bij opzeg door huurder

Fontein
Topic Starter

vergoeding bij opzeg door huurder

#1 , 08 jul 2009 15:57

Ik huur een appartement volgens een gewoon 3-6-9 contract maar ik wil de huur opzeggen wegens aankoop van een huis.
De huurwet zegt dat je als huurder een vergoeding betaalt gelijk aan
3 maanden huur bij opzeg gedurende jaar 1
2 maanden huur bij opzeg gedurende jaar 2
1 maand huur bij opzeg gedurende jaar 3
Op 31 juli huur ik het precies 1 jaar. Als ik nu (= 8 juli) een opzegbrief verstuur om er uit te gaan in september-oktober, hoeveel vergoeding betaal ik dan: is dat
3 maanden (gelet op het moment van de betekening opzeg)
of 2 maanden (gelet op het moment dat ik de woning effectief verlaat)?

Dank voor uw advies !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 08 jul 2009 16:24

Ik denk dat dit nog een redelijk makkelijke is vermits de opzeg pas ingaat op de 1ste van volgende maand, nl op 1 augustus om af te lopen op 31 oktober.
1 augustus is het tweede jaar, 31 oktober ook, dus 2 maanden.

Klopt dit VDB?

Vandebos

#3 , 08 jul 2009 17:15

Als nu een opzegbrief schrijft gaat deze in op 1 september om te eindigen op 30 november.
Daarbovenop komt dan nog de opzegvergoeding die effectief 2 maanden huur bedraagt.
Niets verhindert u natuurlijk een huurder te zoeken die acceptabel is voor de verhuurder en die reeds vroeger dan 1 december het pand kan betrekken. Aan de opzegvergoeding valt niet te ontsnappen maar de opzegperiode zelf kan je op deze wijze wel inkorten....

Reclame

artemis

#4 , 08 jul 2009 17:20

Euhh, VDB, we zijn vandaag toch 8 juli?

Vandebos

#5 , 08 jul 2009 18:40

Euhh, VDB, we zijn vandaag toch 8 juli?
...

in te gaan op 1 augustus en te eindigen op 31 oktober lijkt me inderdaad net wat beter...

:oops:

Terug naar “Huren”