gat in douchebak; voor wie is dit?

plentycoups
Topic Starter

gat in douchebak; voor wie is dit?

#1 , 17 jun 2009 09:13

krijg een bericht dat er een gat in de douchebk is, wss iets op laten vallen.
als dit degelijk een gat is, is dit toch geen slijtage? het is zo een volledige cabinne, met zijsproeiers.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
plentycoups
Topic Starter

#2 , 17 jun 2009 09:16

zou dit niet voor familiale verzekering kunnen zijn?

Vandebos

#3 , 17 jun 2009 10:55

Als het ten gevolge van een fout van de huurder is, is deze reparatie voor zijn kosten. (art. 1732, 1735 BW)Hij kan natuurlijk trachten zijn familiale aan te spreken aangezien hij schade aan derden heeft veroorzaakt, doch dat is zijn probleem.
Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.
Ik zou er zo spoedig mogelijk naar toe gaan kijken naar de schade en luisteren naar uitleg. Hopelijk is het een cabine waar de bodem van appart is. Bij ernstige schade, lekkage, eisen dat de schade wordt hesteld door de installateur van de badkamer of indien u ze zelf heeft geïnstalleerd, door een erkende loodgieter. Niet de huurder iets laten "arrangeren". Door eigen schade en schande geleerd dat dat meestal half werk oplevert, bovendien waren de onderburen niet echt extatisch toen hun afzuigkap in de keuken enige weken later plots veranderde in een douche... (verzekering was ook niet gelukkig..)

Reclame

plentycoups
Topic Starter

#4 , 17 jun 2009 11:51

k'ben gaan zien...
t'wordt verhuurd aan ocmw, voor politiek vluchtelingen, en er wonen meestal meer dan één persoon.
de jongen die er nu was wist te vertellen dat er al enkele maanden een klein gaatje was, en dit is groter geworden, dus al een grote ster der in. hij dacht dat een vorige bewoner het gedaan zou hebben...
ze hebben die maanden door gedoucht, en alles stinkt er naar de vocht.
gisteren is er pas iemand van ocmw komen kijken zei hij (ze zullen het wss niet eerder vermeld hebben)
ik verhuur al enkele jaren dat appartement aan hun, en ze zeiden dat er automatisch elk jaar index zou gebeuren, is nooit gebeurd, maar ik dacht laat het zo maar. maar dit ga ik hopelijk niet moeten bekostigen, dat is een douche in één stuk, met ronde glazen, zo met zijsproeiers, was niet goedkoop in die tijd.
zou ik het aan mijn verzekering moeten aangeven??
wat een miserie zo verhuren hé, maar verkopen krijg ik (nog niet) over mijn hart.

Vandebos

#5 , 17 jun 2009 12:06

Als jij het verhuurt aan het OCMW het ocmw aansprakelijk stellen, zeker wegens niet tijdig melden.

Uiteindelijk dient het pand onderhouden te worden als een goede huisvader ongeacht wie het huurt en art 1735 is hier zeker van toepassing. ik veronderstel dat het OCMW optreedt als onderverhuurder?

Heb je de faktuur nog van die douche nog? Je kan hen vragen die douchecabine te vervangen door een gelijkaardige. (zelf eens zoeken naar gelijkaardige kabines en deze info erbij steken) Altijd aangetekend werken, zeker met OCMW.

Voor de indexering zou ik van dezelfde brief gebruik maken om deze met met drie maanden terugwerkende kracht op het huidige pijl te brengen. (huur delen door oud indexeringscijfer en vermenigvuldigen met huidig indexering cijfer, index cijfer mei 2009 is 126.48 )

Als je me de datum van de laatste indexering en het huurbedrag stuurt via pb wil ik het gerust effe opzoeken. Als dit gedurende enige jaren niet is gebeurd kan je hier makkelijk over 5% - 15% verschil spreken!

Edit: percentages aangepast en onbedoelde smiley verwijderd.

plentycoups
Topic Starter

#7 , 18 jun 2009 16:07

heb naar ocmw gebeld, naar iemand anders, en ze gaan het zelf oplossen.
dinsdag moet ik naar daar na het werk, en dan gaan we alles eens overleggen... pff, zie er al tegenop, maar als het er zo nog uitziet, mogen ze wel eens een poetsdienst laten komen...
ben benieuwd, gesprek viel heel goed mee, tov de mail die ik eerst kreeg..

Vandebos

#8 , 18 jun 2009 16:43

Laat je het resultaat weten?

Vergeet niet te informeren naar indexering, gaat toch om een hap geld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2009 17:16

Waterinsijpeling - alvorens de douche te laten plaatsen ook het nu bestaande vochtprobleem oplossen - ZEKER als het een houten roostering is( houtrot)
Ik heb al toestanden gezien waar men een'betonnen' vloertje boven de houten(rotte) roostering had gelegd.
na x tijd alles naar beneden gekomen - dragende structuren geraakt - gewonden - hulpdiensten en brandweer ter plaatse - politie laat hun bestuurlijke officier komen - die verwittigd de ingenieur - resultaat bevelschrift - onmiddellijke onbewoonbaarverklaring van het huis.
En dan begon het wie heeft beton gelegd - van wanneer enz ....

plentycoups
Topic Starter

#10 , 18 jun 2009 20:23

ik hoop al dat het een zelfde douche gaat zijn...
maar ik herkende hem toch niet meer terug. de roostering is van hout...
spijtig genoeg... ben benieuwd naar de keuken, en de rest.
die index... ga zien of ik die dag mondig genoeg ben... :)
ik regel alles zelf, want mijn vriend moet niks weten van verhuren, die zou iedereen gewoon er op staande voet uitgooien... maar zo werkt het natuurlijk niet. maar zulke taferelen kan hij beter niet zien, en ik ben dan weer te goed, normaal neem ik alle herstellingen altijd op me, waar gaat ge toch ruzie om maken, maar het loopt gewoon door de spuigaten uit de laatste tijd. ze merken dat je een doetje bent, maar ik ben al stillaan aan't veranderen.
ik heb in het begin een pand meer dan een jaar laten leeg liggen, zo zat de moed in mijn schoenen.
ik laat de afloop weten.
(bij mijn goot die de buren hadden van de gevel gereden, ben ik gaan aankloppen en vriendelijk gaan vragen of ze mss een accidentje hadden gehad met mijn goot, maar wisten van niks :( , dus die is er nog zo...

Terug naar “Huren”