van halfopen naar open bebouwing

Mavan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

van halfopen naar open bebouwing

#1 , 07 apr 2023 11:32

Mijn buur heeft een bouwvergunning aangevraagd om de halfopen bebouwing aan hun kant af te breken en een nieuwe open bebouwing te zetten. Het perceel aan hun kant is ruim breed genoeg hiervoor - ze blijven 3 m uit de scheiding.
Mijn huis gaat dan alleen op de scheiding blijven staan en wordt aan hun kant door hen afgewerkt. Over isolatie is echter geen sprake. De tussenmuur is >100jaar oud, slechts 30 à 40 cm dik, niet geïsoleerd, waarschijnlijk is permanent schoren nodig.

Mijn perceel is niet breed genoeg om een volwaardige open bebouwing te worden (met 3 meter afstand houden). Ik vrees dus dat mijn toekomstige mogelijkheden voor uitbreiding of herbouwen erg beperkt worden (of zelfs onmogelijk?) als de buur naar open bebouwing mag gaan.

De rest van de straat is hoofdzakelijk open bebouwing, met hier en daar een paar oudere huizen in halfopen bebouwing.

De gemeenteambtenaar blinkt uit in nietszeggende antwoorden, dus elke goeie raad is erg welkom.

Ik wil wel deskundig advies inwinnen maar het moet allemaal snel gaan en de paasvakantie maakt het er niet makkelijker op. Raadpleeg ik best een architect of een jurist?

bullgod

#2 , 07 apr 2023 14:09

in de gemeenten waar ik ervaring mee heb, lijkt die aanvraag onvergunbaar.
de nieuw ontstane wachtgevel gaat dan eeuwig wachtgevel blijven? trekt op niks.

een ambtenaar kan zeggen wat hij wil; dat is geen garantie op een beslissing in deze of gene richting. aan de andere kant, het feit dat de architect de aanvraag "durft" indienen, zegt wel al iets.

beide percelen zijn geen onderdeel van een verkaveling, neem ik aan?
hoe breed is uw perceel? wat is de minimum breedte voorgevel in uw gemeente? indien men u geen minimum gevelbreedte zou opleggen, zou u dan zelf ook herbouwen?

kan u het niet op een akkoordje gooien met de buur? een verkaveling van beide percelen, waarbij de buur u een paar meters verkoopt zodat uw perceel ook breed genoeg wordt voor een open bebouwing? en de buur krijgt zijn open bebouwing zonder indienen van bezwaren...
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Mavan
Topic Starter

#3 , 07 apr 2023 19:33

Bedankt voor het antwoord. Het gaat niet om een verkaveling.
De voorgevel van de nieuwbouw van de buren zou ongeveer 10m dichter naar de straat komen dan onze huidige voorgevels. Op die plaats is mijn perceel 8,5m breed. Verder van de straat af is mijn perceel nog iets smaller tot 6,5m. Mijn huidige woning is 5,5m breed.
Het perceel van de buren is 17m breed en hun geplande nieuwbouw gaat aan beide kanten tot 3 meter uit de scheiding. Dus als ze grond zouden verkopen aan mij, moeten ze hun plannen helemaal herzien.
Ik heb geen plannen om te herbouwen, eerder verkopen. Het gaat er mij om of hun open bebouwing de opties voor uitbreiding of herbouwen op mijn perceel zou vermlinderen en dus de waarde van de grond verminderen. Of misschien zijn mijn opties als het halfopen zou blijven ook al nihil? Als het halfopen zou blijven dan zullen zij waarschijnlijk fors uitbreiden naar de straat toe en komt er een grote wachtgevel wat mogelijkheden biedt voor een koper van mijn grond?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”