Mijn buur heeft een bouwvergunning aangevraagd om de halfopen bebouwing aan hun kant af te breken en een nieuwe open bebouwing te zetten. Het perceel aan hun kant is ruim breed genoeg hiervoor - ze blijven 3 m uit de scheiding.
Mijn huis gaat dan alleen op de scheiding blijven staan en wordt aan hun kant door hen afgewerkt. Over isolatie is echter geen sprake. De tussenmuur is >100jaar oud, slechts 30 à 40 cm dik, niet geïsoleerd, waarschijnlijk is permanent schoren nodig.
Mijn perceel is niet breed genoeg om een volwaardige open bebouwing te worden (met 3 meter afstand houden). Ik vrees dus dat mijn toekomstige mogelijkheden voor uitbreiding of herbouwen erg beperkt worden (of zelfs onmogelijk?) als de buur naar open bebouwing mag gaan.
De rest van de straat is hoofdzakelijk open bebouwing, met hier en daar een paar oudere huizen in halfopen bebouwing.
De gemeenteambtenaar blinkt uit in nietszeggende antwoorden, dus elke goeie raad is erg welkom.
Ik wil wel deskundig advies inwinnen maar het moet allemaal snel gaan en de paasvakantie maakt het er niet makkelijker op. Raadpleeg ik best een architect of een jurist?