nalatenschap verworpen, wat met andere erfenissen ,

jippen
Topic Starter

nalatenschap verworpen, wat met andere erfenissen ,

#1 , 25 mei 2009 10:37

Een jaar geleden is mijn schoonvader overleden.
Deze had heel wat schulden zodat wij de nalatenschap hebben verworpen Tot daar alles ok.

Nu is vorige week mijn schoon overgrootvader overleden.(de vader van mijn schoonvader)
Omdat zijn eigen zoon niet meer leeft gaat de nalatenschap naar de klein kinderen. Maar kunnen wij deze aanvaarden ? zonder dat de schulden van schoonvader terug bij ons komen ? of moeten wij ons weer laten onterven, of gebeurt dit automatisch? Hopelijk leg ik het een beetje goed uit ? Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 25 mei 2009 19:36

Er lijkt ergens een generatie verdwenen.

Hoe dan ook, er is nooit een automatisme inzake verwerpingen. Een verwerping gaat dus altijd over één bepaalde erfenis; dat werkt niet verder.

Als iemand overlijdt en zijn broers/zusters en diens kinderen verwerpen, zullen zijn ouders - als die niet verwerpen - erven, ook de schulden. Hun vermogen is dan aangetast door de schulden van hun zoon.

jippen
Topic Starter

#3 , 26 mei 2009 09:34

Ik moet er wel bij zeggen toen mijn schoonvader overleed, mijn schoongrootvader zich ook heeft laten onterven...
We gaan zowiezo best de nalateschap opnieuw verwerpen, om geen risico te nemen.

Reclame

j.demoor

#4 , 27 mei 2009 10:44

Het verwerpen van de nalatenschap van haar vader door uw echtgenote beperkt zich tot diens nalatenschap en strekt zich dus niet uit tot de nalatenschap van haar later overleden overgrootvader.

“Art.720.Om erfgenaam...te zijn moet men zijn erflater overleven”(Burgerlijk Wetboek).

Haar vooroverleden vader is dus geen erfgenaam van haar overgrootvader,zodat haar vaders schulden daarop niet kunnen verhaald worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jippen
Topic Starter

#5 , 27 mei 2009 15:24

Het verwerpen van de nalatenschap van haar vader door uw echtgenote beperkt zich tot diens nalatenschap en strekt zich dus niet uit tot de nalatenschap van haar later overleden overgrootvader.

“Art.720.Om erfgenaam...te zijn moet men zijn erflater overleven”(Burgerlijk Wetboek).

Haar vooroverleden vader is dus geen erfgenaam van haar overgrootvader,zodat haar vaders schulden daarop niet kunnen verhaald worden.
Bedankt voor deze belangrijke informatie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”