samenwonen vrienden, mag dit ?

justmeee
Topic Starter

samenwonen vrienden, mag dit ?

#1 , 25 mei 2009 08:57

Wij willen met 4 vrienden samen een huis delen om de kosten wat te drukken in Gent. Maar iemand zei me dat ik problemen kan hebben omdat een gezinswoning niet mag bewoond worden als het geen familie is. Is dit juist, of hoe kunnen we dan zo een woning gaan huren ???
alvast bedankt. drktim@yahoo.com

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 mei 2009 10:22

Een gezinswoning dient bewoond te worden door een gezin maar... nergens in het wetboek staat wat onder een gezin verstaan dient te worden.. 4 mannen dir samenwonen kunnen met een beetje fantasie ( ok.. veel fantasie..) dus perfect een gezin vormen.

Een verhurder vinden die aan vier vrienden wil verhuren, dat is een ander verhaal..

justmeee
Topic Starter

#3 , 25 mei 2009 10:29

moeten wij dan alle vier op het contract komen of is dat ok als 1 persoon huurt en de ander inwonen ?

Reclame

Vandebos

#4 , 25 mei 2009 11:07

Veiligst is dat elk het contract mee ondertekend. Kwestie van latere ruzies en wel/niet betalen deel huur wettelijk wat vast te regelen.

bosprocureur

#5 , 25 mei 2009 13:43

Vergeet, als verhuurder zowel als huurder, niet hoofdelijkheid te vragen. Anders riskeert die ene die in het huurcontract staat om op te draaien voor huur, huurschade en vergoedingen, als het "gezin" uiteenvalt.

Trouwens, zo uitzonderlijk is die vorm van samen-huren niet, kijk eens op www.samenhuizen.be

Vandebos

#6 , 25 mei 2009 14:14

Is effectief niet zo uitzonderlijk. Maar je mag niet vergeten dat het in de meeste van die gevallen gaat om samenwonen in een gemeenschappelijk eigendom, niet een huurpand. Als verhuurder hou ik ook rekening met de stabiliteit van een gezin bij kandidaat huurders. ( als ik kan kiezen tussen een koppel dat voor het eerst gaat samenwonen of een koppel die al tien jaar samen zijn heeft het laatste een streepje voor..) Je wil immers zekerheid van betaling en "experimentele" samenlevingsvormen (absoluut niet negatief bedoeld) ogen nu eenmaal minder stabiel dan de dogmatisch aanvaarde vormen... :)

justmeee
Topic Starter

#7 , 25 mei 2009 15:06

voor de reacties. Ben ik al een stuk mee geholpen.
Betekent dus ook dat men ons niet kan uitzetten omdat wij zogezegd het huis samen gebruiken onder 4 mensen die niet aan elkaar verwant zijn toch he. Want eenmaal ik teken kan ik er niet onderuit en dan wil ik ook niet hebben dat we op zoek moeten naar een andere plaats. Wij kennen elkaar al heel lang dus weten goed wat wij aan elkaar hebben, dus op vlak van schade of iemand die weg wil verwacht ik geen problemen. Maar als ik het begrijp is samenhuizen dus helemaal niet verboden in Gent. Moeten ze dan in het contract vermelden dat er mag onderverhuurd worden en moet iemand van ons domicilie nemen, want als ik de huur betaal, maar er zijn vier mensen die gaan tekenen, dat snap ik nog niet zo goed - of is daar een speciaal contract voor ? (anders is het net of we toch met zijn vier huren...). Liefste zouden we nog onze domicilie thuis bij onze ouders houden.
Bedankt, dan rest ons nog een huis te vinden :)

Vandebos

#8 , 25 mei 2009 15:18

Tenzij het gaat om huur als studentenkot en de verhuurder in deze optiek verhuurt zalop zijn minst één van jullie zijn hoofdverblijfplaats van de huurwoning dienen te maken.. Anders kan er geen klassiek woninghuurcontract worden afgesloten en zou de verhuurder wel eens plots met een berg extra kosten kunnen geconfronteerd worden. ( denk aan leegstandsboete, omdat pand officiëel niet bewoond is, belastingen, enz, ..)

Als jullie alle vier het huurcontract tekenen met hoofdelijkheid worden jullie alle 4 verantwoordelijk gehouden voor de huur. ( is een bescherming die in jullie geval zowel voor de verhuurder als de verhuurders nuttig kan zijn.)

Terug naar “Huren”