Hallo,
6 jaar geleden (januari 2017) kochten we een huis. Kort na de aankoop kwamen we te weten dat de vorige eigenaar een houten muur (staande op een betonnen muur) had opgetrokken over de perceelsgrens heen, op de grond van de buur dus.
De buur kwam een kleine 6 jaar geleden bij ons met het vonnis van de rechtbank. Hierin werd de vorige eigenaar veroordeeld tot het verwijderen van de muur en het perceel te herstellen in de oorspronkelijke staat.
De buur deed ons een voorstel om het in der minne te regelen door het stuk grond aan te kopen (11m²). Wij stonden er niet weigerachtig tegenover want we zagen het graag geregulariseerd.
Heel kort nadien komt de buur te overlijden en in juli 2018 komt de zoon via zijn advocaat opnieuw met het voorstel om dit te bespreken.
Opnieuw geven we aan om dit te bespreken, maar we horen hier helemaal niets meer van.
Tot vandaag, bijna 5 jaar later krijgen we opnieuw een mail van de advocaat van de zoon om het in der minne te regelen. Opnieuw zullen we hier positief op antwoorden en proberen om een goede regeling te krijgen.
Mijn vraag aan jullie nu is er vooral op gericht om wat sterker in onze schoenen te staan tijdens de onderhandelingen.
Wij werden niet veroordeeld, maar ik veronderstel dat mocht het op de spits gedreven worden (niet onze bedoeling) en ze terug naar de rechtbank gaan, wij dan wel zullen veroordeeld worden, of zie ik dat fout? Het zou hen natuurlijk ook veel geld kosten om opnieuw naar de rechtbank te gaan. Of hoeven ze met het bestaande vonnis helemaal niet meer naar de rechtbank en is de uitspraak van de rechtbank ook bindend voor ons?
Dergelijk stukje grond zal misschien ergens rond de € 2000 kosten, maar de notariskosten zullen minstens evenveel zijn.
Hebben jullie tips voor ons?
Alvast bedankt.