Incasso

Thalisan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Merksem

Incasso

#1 , 08 mei 2009 17:38

Heb vorig jaar een incasso medewerker over de vloer gekregen voor een financiering die ik nog niet had afbetaald, dit krediet was aangegaan in 1981, dus 27 jaar geleden, daar ik toen bijna 3 jaar zonder werk was heb ik toen
geen betalingen meer uitgevoerd en nadien vergeten voort te betalen, ik
heb tot vorig jaar geen enkele aanmaning gekregen, ondertussen hadden zij reeds beslag laten leggen op mijn werkloosheidsuitkering maar daar ik onder het bedrag bleef om in aanmerking te komen voor beslag hebben zij naar de belasingsdienst een beslag laten leggen op eventuele teruggave aan ons, daar dit ook zo was heb ik dus vorig jaar de teruggave niet ontvangen en hebben zij dat bedrag uitbetaald gekregen dit jaar was dat ook het geval, nu heb ik vernomen dat er een wet is die een verjaring van 10 jaar voor kredietschulden noemt, blijkbaar een wet van 28 juli 1998 en vorig jaar op 28 juli 2008 van kracht werd, kan iemand mij deze wettekst bezorgen want er staan blijkbaar verplichtingen in aangaande de houding van een incassobureau tegenover de schuldenaar dus wat zij mag en niet mag.
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 09 mei 2009 07:44

Die wetteksten ken ik zo snel niet ophalen maar wel een gids over schuldeisers, gerechtsdeurwaarders en incassobureaus.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 mei 2009 10:08

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar....”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Inzake leningen begint die termijn pas te lopen vanaf de vervaldatum van elke aflossing.

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht...vormen burgerlijke stuiting”(B.W.). en daardoor loopt een nieuwe verjaringstermijn van tien jaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Thalisan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Merksem

#4 , 11 mei 2009 07:07

Bedankt alvast voor de snelle antwoorden, ik ga de teksten lezen en dan iets laten weten, :lol:

Thalisan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Merksem

#5 , 12 mei 2009 11:08

Heb de teksten gelezen bedankt, wat ik echter niet vindt is wat zij mogen en wat zij niet mogen bvb'' bij erkenning van de schuld en een geschreven overeenkomst van maandelijkse terugbetalingen'' mogen zij dan ook nog een beslag leggen op belastingsgelden die ik terug krijg of kunnen zij dit niet meer door de overeenkomst van maandelijkse terugbetalingen, als dit in de wet van 28/07/2008 opgenomen is ? of ergens anders zou ik dit graag vernemen.
Willy

Thalisan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Merksem

#6 , 13 mei 2009 07:32

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar....”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Inzake leningen begint die termijn pas te lopen vanaf de vervaldatum van elke aflossing.

“Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht...vormen burgerlijke stuiting”(B.W.). en daardoor loopt een nieuwe verjaringstermijn van tien jaar.
:lol: [/quote]

Buzzer
Berichten: 73

#7 , 20 mei 2009 22:46

Een inkassoburo mag helemaal niets inhouden van belasting of werkgever.

Tenzij .... je er zelf voor getekend hebt bij het incassoburo.

Een deurwaarde kan dat wel mits een bekrachtigd wgerechtelijk vonnis.

Moraal van het verhaal teken NOOIT een schuldbekentenis of gelijk wat anders bij een incassoburo. In geval dat je schuld betwistbaar is, is het niet meer bgetwistbaar als je je handtekening geplaatst hebt en zul je moeten betalen, ook al ben je eigenlijk niets verschuldigd.

Thalisan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Merksem

#8 , 22 mei 2009 16:15

Bedankt Buzzer, zij hebben de loonsoverdracht overgenomen van de oorspronkelijke eiser, blijkt dus wel wettelijk te zijn het is enkel bij loonbeslag dat zij niets kunnen uitvoeren, enkel dreigen, met van alles en nog wat>men mag dan dus verzet aantekenen<

Ik ben eigenlijk op zoek naar deze wettekst die verschenen is net voor 28 juli 2008 want daar staat in wat incassobureau's mogen en niet mogen, ook
indien met de schuld erkent en een terugbetalings overeenkomst gemaakt werd
mogen zij dan nog verdere beslagen leggen op de eventuele belastings-teruggave ? dat stond dus in die bewuste artikel van 28 08 1998 en 2008
wet op verjaring van schulden. ik had het toen gelezen maar heb er geen afdruk van genomen dus nu zoek ik naar dit artikel.

alvast nogmaals bedankt voor uw reaktie :lol:

chrisd
Berichten: 179

#9 , 22 mei 2009 17:11

Mogen zij dan nog verdere beslagen leggen op de eventuele belastings-teruggave ? dat stond dus in die bewuste artikel van 28 08 1998 en 2008
wet op verjaring van schulden.
Ik zou hen daar over bellen en vragen, waarop zij hun akties baseren?? staat daar niets over in een bijsluiter of algemene voorwaarden??

Thalisan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Merksem

#10 , 23 mei 2009 14:07

Beste chrisd, bedankt voor uw antwoord, ik heb hen gekontakteerd net voor de erkenning, maar zij willen er niks over kwijt daarom ben dus zelf op zoek naar de wetteksten die toen verschenen zijn, ik heb reeds gepoogd om via het artikelnummer een overzicht te krijgen doch daar staat enkel op dat de 10jarige verjaring een feit is vanaf 28/08/2008 en meer staat er nergens iets meer op, :?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”