Erfenis grootmoeder terugvragen?

Cinderella85
Topic Starter

Erfenis grootmoeder terugvragen?

#1 , 28 apr 2009 13:53

Mijn grootmoeder is toen ik 12 jaar was gestorven. (momenteel ben ik 23 jaar) Dit is echter niet mijn biologische grootmoeder vermits mijn vader geadopteert is.

Mijn vraag is echter: mijn vader heeft geerft, ik blijkbaar ook (samen met mijn 2 zussen, maar ik ben dan het petekind). Mijn vader heeft echter mijn spaarboekje met de erfenis opgedaan aan schulden te betalen. Dit gaat over een vrij groot bedrag (heb van mijn tante gehoord miljoenen bef's).

Wat kan ik hiervoor doen en kan ik deze nog terug opeisen? (mijn vader heeft geen geld, maar kan dit?)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 apr 2009 14:48

Op basis waarvan heeft U geërfd? Uw grootmoeder had blijkbaar verschillende kinderen. Normaal kan U dus enkel hebben geërfd als er een testament vanwege grootmoeder was.
Bovendien dienen gelden van een minderjarige erfgenaam geblokkeerd te worden. Heeft U daar ooit iets van gehoord?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cinderella85
Topic Starter

#3 , 29 apr 2009 19:18

Alvast bedankt! Blijkbaar was er idd een testament waar ik samen met mijn zussen in stonden, maar omdat wij 'bastaardkleinkinderen' (geen biologische vermits mijn vader geadopteert is door zijn tante) zijn, kregen wij normaal dit geld niet. Een advocaat heeft dit dan geregeld, maar het geld is blijkbaar nooit geblokkeerd geweest op onze naam.
Kan dit dan zomaar? En kan ik dit eventueel ergens navragen ofzo?

Reclame

j.demoor

#4 , 30 apr 2009 14:12

“Art.378.§ 1.Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°, 8°, 9° en 11° tot 14° bepaalde handelingen te verrichten waarvoor de voogd bijzondere machtiging van de vrederechter moet verkrijgen...Art.410.§ 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :1° de goederen van de minderjarige...te vervreemden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn vader heeft echter mijn spaarboekje met de erfenis opgedaan’ is een vervreemding waarvoor uw vader machtiging van de vrederechter nodig had.

U mag dus die gelden nog terugeisen,tenzij die vordering na tien jaar verjaard zou zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Cinderella85
Topic Starter

#5 , 30 apr 2009 14:31

En is er dan ergens dat ik dit kan nakijken wanneer dit juist gebeurt is? Of moet die via de toenmalige bank... of kan ik hiervoor na de vrederechter?

wanton

#6 , 30 apr 2009 20:25

Alvast bedankt! Blijkbaar was er idd een testament waar ik samen met mijn zussen in stonden, maar omdat wij 'bastaardkleinkinderen' (geen biologische vermits mijn vader geadopteert is door zijn tante) zijn, kregen wij normaal dit geld niet. Een advocaat heeft dit dan geregeld, maar het geld is blijkbaar nooit geblokkeerd geweest op onze naam.
Beste ,
iets zegt me dat het testament nooit is uitgevoerd. Zelfs bastaardkleinkinderen kunnen erven , zeker via testament. Jullie waren minderjarig op dat moment, dwz. dat normaal een notaris moest tussenkomen , eventueel aangesteld door het vredegerecht.
Is dat testament niet gehomologeerd wegens fouten? Of heeft vader al het geld van zijn kinderen op zijn naam gezet? Kan die advocaat U niets vertellen? Welke notaris was dat? De Registratie zou U ook inzage van de aangifte moeten toestaan. Informeer daar eens.
Of U nog iets van uw vader kan recupereren. Bekijk eerst de kans of er iets te rapen valt. Hoe zijn situatie nu is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”