samen bouwen op grond eigendom van vrouw.

Buzzer
Topic Starter

samen bouwen op grond eigendom van vrouw.

#1 , 27 apr 2009 10:30

Binnenkort zou mijn vrouw een stuk bouwgrond geschonken krijgen van haar ouders.
Wij (=ik en mijn vrouw) zouden er samen een gebouw op zetten.

Wij zijn getrouwd onder het gewone wettelijke stelsel.

Als ik het goed begrijp
-blijft mijn vr voor 100% eigenaar van de grond (hetgeen logisch is aangezien het een schenking aan haar is)
- het gebouw wordt ook 100% haar eigendom aangezien ze eigenaar van de grond is.
Maar als we de woning samen optrekken (en dus ook samen betalen) via een lening die we gemeenschappelijk afbetalen. Dan is standaard in de wet voorzien dat bij echtscheiding of overlijden mijn vrouw 50% van de waarde van het gebouw aan mij (of mijn erfgenamen bij overlijden) moet betalen.
Klopt dit zo'n beetje ?

Het is maar omdat er zich verhalen de ronden doen in de aard van.
"dochter grond van ouders gekregen, echtgenoot jarenlang hard gewerkt om gebouwde villa te betalen en bij scheiding krijgt diene mens helemaal niets"

Volgende info heb ik ergens op het net gevonden :
Voor gehuwden onder een wettelijk stelsel is voorziet de wet in het opmaken van vergoedingsrekeningen (art. 1432 e.v. B.W.), waardoor de eigenaar van de grond bij overlijden of echtscheiding aan de huwelijksgemeenschap de waarde van de gebouwen zal moeten vergoeden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 apr 2009 12:20

In dergelijk geval wordt meestal een inbreng in de gemeenschap gedaan. Uw vrouw maakt van eigen goed iets gemeenschappelijk.
Zo'n akte kost 25 € aan registratierecht. In deze akte kan je ook laten beschrijven wat er gebeurt bij echtscheiding, vb. een terugkeerclausule. De voorwaarden worden vermeld hoe de grond en het huis dan terug aan de vrouw toekomen.
Indien er kinderen komen/zijn , wordt er bij overlijden niets speciaal gedaan. Indien er geen kinderen zijn , kan bepaald worden dat hetzelfde gebeurt als bij echtscheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Buzzer
Topic Starter

#3 , 27 apr 2009 12:50

Ik heb er geen probleem mee dat mijn vrouw 100 % eigenaar van de grond is en blijft.
Voor mijn part mag ze zelfs voor 100% eigenaar worden van het gemeenschappelijke goed dat we er gaan op bouwen.

De enigste bekommerins is dat in geval van echtscheiding of overlijden er een vergoedingsrekening wordt gemaakt voor de woning die we er samen opzetten.
Dat ze ten alle tijde 100 % eigenaar van de grond blijft lijkt me logisch aangezien dat het een schenking van langs haar kant is.
Ik veronderstel dat dit voor het gebouw 50% - 50% is en dat dit reeds vastgelegd is in het wettelijk stelsel waaronder we getrouwd zijn.
Zodanig dat ik eigenlijk daarvoor niets moet doen maar dat dit automatisch zo geregeld is. Of vergis ik me daarin ?

Reclame

wanton

#4 , 27 apr 2009 18:26

Vergoedingsrekening wordt eventueel opgemaakt bij echtscheiding en , enkel als er geen gemeenschappelijke kinderen zijn , ook bij overlijden.
Bij echtscheiding of overlijden zonder kinderen , zou U de helft moeten krijgen van de waarde van de woning. Dat is vast te leggen in een notariële akte.
Dat is een overeenkomst om uw verdeling te realiseren.Nl. vrouw 100 % grond ; beiden 50 % van het huis.
Voor de Registratie en het Kadaster zal uw echtgenote steeds 100 % eigenaar zijn van het geheel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#5 , 27 apr 2009 19:40

Die wilde verhalen kloppen. De eigenaar van de grond moet dan ook afstand doen van haar recht van natrekking voor de gebouwen: dan worden die gebouwen eigendom van allebei. (eventueel afwijkingen als U anders dan 50-50 betaalt/leent)

Bij echtscheiding of overlijden valt het huis in 2 en valt er één 1/2 in een erfenis.

Ja, vergoedingsrekeningen bestaan en zouden moeten worden opgemaakt. Als er echter gemeenschappelijke kinderen zijn, mag de fiscus dat niet doen en wordt het ook burgerlijk dikwijls achterwege gelaten (wegens onbegonnen werk na x jaar huwelijk).

Veel belangrijker voor U is:
* zijn er kinderen?
* komen er kinderen
* welke rechten hebben de schenkers zich voorbehouden op de grond?

Buzzer
Topic Starter

#6 , 28 apr 2009 22:09

"* zijn er kinderen?"
Ja, 3 zelfs

"* welke rechten hebben de schenkers zich voorbehouden op de grond?"
weet ik (nog) niet er is voorlopig nog niets geschonken.
-sommig ongoerend goed zal waarschijnlijk als naakte eigendom geschonken worden, dan betalen we nu 3% en bij overlijden later 0%
-de bouwgrond zal vermoed ik toch in volle eigendom geschonken worden, of kunnen we als naakte eigenaar ook bouwen op die grond ?

de situatie is dat we de grond zouden geschonken krijgen,
wij bouwen 1 app erop en mijn schoonouders ook 1 app erbovenop.

Heb helemaal geen plannen om te scheiden, maar wilt daarom niet zeggen dat ik me niet moet informeren over 'worst case'
Gezien we 50-50 betalen/lenen lijkt me logisch dat :
- ofwel ik 50 % eigenaar wordt, dan moet mijn vrouw afstand doen van recht van natrekking als ik goed begrijp.
- ofwel mijn vrouw 100 % eigenaar en ik 0 % eigenaar, maar dan veronderstel ik (als 'worst case' zich ooit zou voordoen) dat mijn vrouw het gebouw niet meer kan verkopen en het later naar onze kinderen gaat door erfenis. Indien ze het wel wilt verkopen dan zou ik een billijke vergoeding (50% waarde) moeten krijgen wegens 50 % betaald te hebben.
Ook alz ze het zou verhuren zou ik dan veronderstellen 50% van het genot te krijgen of vergis ik me ?

Ik herhaal dat in mijn situatie het voor mij niet belangrijk is dat ik persé medeeigenaar wordt. Als mijn schoonouders liever hebben dat het 100% in de familie blijft kan ik me daar gerust bij neerleggen (en vind ik eigenlijk ook vrij logisch, als ik langs mijn kant erf is dat stuk ook 100% van mij).
Ik wil me alleen informeren hoe de regeling dan is in geval van scheiding, wetende dat ik 50 % meebetaal aan de woning (en niet aan de grond).
Gezien er kinderen zijn is het voldoende dat ik weet dat de woning dan niet kan verkocht worden en op die manier zeker ooit naar onze kinderen gaat.
Wilt ze na scheiding wel verkopen, dan wil ik mijn stuk van de koek

j.demoor

#7 , 29 apr 2009 10:41

Bij ontbreken van andersluidend contract of testament geldt :
‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

In uw geval verrijkt het eigen vermogen van uw echtgenote zich ten koste van het gemeenschappelijk huwelijksvermogen.

Bij ontbinding van het huwelijk is het eigen vermogen van uw echtgenote dan vergoeding verschuldigd aan het gemeenschappelijk huwelijksvermogen,gelijk aan de meerwaarde van het onroerend goed, met als maximum de verarming van het gemeenschappelijk huwelijksvermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”