annulering online aankoop

pkrfjsluc
Topic Starter

annulering online aankoop

#1 , 17 apr 2009 00:39

Hallo,

graag had ik informatie gehad over de volgende situatie:

Ik heb enkele dagen geleden online een laptop besteld, maar ik wil van deze aankoop afzien. Op de algemene voorwaarden van de website zie ik dat deze bestelling een schriftelijke overeenkomst is en dat men recht heeft op het wettelijke verzakingsrecht van 7 dagen. Echter, de verkoper laat mij weten dat dit recht vervalt voor producten die zij speciaal bestellen voor de klant (producten die zij dus niet op voorraad hebben). Ik kan het moeilijk geloven, maar indien het zo is, heb ik uiteraard geen andere keuze dan de laptop te kopen.

Citaat uit hun laatste mail:

"De wettelijke bepalingen vermelden dat wij het verzakingsrecht dienen te
vermelden in onze voorwaarden wat wij ook doen. Het is niet onze taak om het volledig KB in onze voorwaarden te publiceren. Door de vermelding van het KB bent u op de hoogte van het bestaan, nadien dient u het KB van enkele bladzijden lang zelf door te nemen. Daarin staat vermeld dat het verzakingrecht niet van toepassing is op producten die speciaal op bestelling worden aangekocht. Onze manier van werken verschilt niet t.o.v. andere winkels en e-commerce webshops.

Alvast bedankt voor het antwoord!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 apr 2009 10:10

“Art.80.§ 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief...”(14 JULI 1991. - Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument).

“Art.105.De Koning heeft geen andere macht dan die welke de Grondwet en de bijzondere wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, hem uitdrukkelijk toekennen.”(17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet).

Een KB(=Koninklijk Besluit) kan dus van een wet slechts afwijken indien een bijzondere wet de Koning daartoe machtigt en zulke bijzondere wet is mij hierin niet bekend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”