Huurwaarborg verandering van eigenaar

wnvl@gmx.com
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg verandering van eigenaar

#1 , 24 mar 2022 23:23

Een kennis heeft een nieuwe woning gekocht. Op dit ogenblik is de woning verhuurd. De huurder heeft een waarborg gegeven op een gemeenschappelijke rekening met de vorige eigenaar. De huurder is intussen overleden, maar zijn echtgenote woont nog in de woning. De nieuwe eigenaar wil dat de vorige eigenaar de waarborg terug vrijgeeft aan de huurder. De huurder zegt echter dat de vorige eigenaar daar moeilijk over doet. Ik weet niet juist waarom. De nieuwe eigenaar stelt de vrijgave van de waarborg aan de huurder voor om de hoeveelheid administratie te beperken om dan nadien een nieuwe gemeenschappelijke rekening te openen voor de waarborg. De echtgenote van de huurder is daarmee akkoord.

Kan de vorige eigenaar verplicht worden om de waarborg terug te geven? Heeft de nieuwe eigenaar daar een rol in te spelen of is dat een zaak tussen de echtgenote van de overleden huurder en de vorige eigenaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 25 mar 2022 11:04

De HWB moet niet worden vrijgeven, maar door de oude verhuurder aan de nieuwverhuurder worden overgemaakt. Maar daar zal een lid hier wel niet mee akkoord gaan, voor zover hij hier nog actief mag zijn

Thomas Morus

#3 , 25 mar 2022 13:42

Dat gaat toch maar alleen als de vorige verhuurder de waarborg in geld heeft ontvangen?
Wat als het door de huurder bij zijn bank op een daarvoor bedoelde geblokkeerde rekening werd geplaatst zoals dat gebruikelijk is?
Volstaat het dat bij einde huur de huidige verhuurder aantoont dat hij nu de eigenaar-verhuurder sedert x jaren is?
(nooit bij stilgestaan, bezit zo een paar geërfde appartementen waar ooit gelden door huurder op geblokkeerde rekening werden geplaatst, maar ik was toen geen eigenaar...).
(Idem registratie huurcontracten, de verhuurder die heeft laten registreren is al geruime tijd overleden; op MyMinfin zie ik die huurcontracten dus niet alhoewel ik nu de verhuurder ben).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

freelance

#4 , 25 mar 2022 14:45

Ik zie het niet onmiddelijk in de wetgeving ; maar mij lijkt dat het mogelijk moet zijn om alle "rechten en plichten " over te dragen naar de nieuwe eigenaar/verhuurder ; op een of andere manier .

Stel , huurder wil na enkele jaren verhuizen ( en volgens PB en dergelijke recht hebbende op teruggave waarborg ) , gaat de vorige eigenaar na al die jaren nog bereid ( of in staat zijn ) deze huurwaarborg te deblokkeren ?
Of nog anders :
Huurder verhuist jaren later , en heeft er een zootje van gemaakt .
Welk drukkingsmiddel heeft de ( nieuwe ) eigenaar , indien huurwaarborg nog bij vorige eigenaar zit , om verhaal te halen tegen huurder ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jo23

#5 , 25 mar 2022 15:24

Beste,

Het bedrag van de waarborg is te storten op een geblokkeerde bankrekening op naam van de huurder: de verhuurder mag dat bedrag dus niet bij zich houden of op zijn eigen rekening storten.

In principe kan na verkoop van het gehuurde goed de nieuwe eigenaar samen met de huurder naar de bank gaan om de documenten te tekenen voor de waarborg. De bank kan overigens de waarborg enkel vrijmaken na akkoord van de eigenaar en de huurder of na vonnis van de vrederechter.

https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... %20storten.

wnvl@gmx.com
Topic Starter

#6 , 25 mar 2022 22:55

Vraag is dan eigenlijk kan de bank het geld ook vrij maken met de goedkeuring van de vorige eigenaar en de huurder. De nieuwe eigenaar hoeft voor de korte periode dat de huurder er nog in woont geen waarborg te hebben. Hij wil liefst ook niet samen met de huurder naar de bank gaan (gewoonweg gezien de afstand en de tijd dat dat kost). Het is bovendien een oud huis dat gerenoveerd moet worden dus schade is ook niet direct een issue.

Vraag is of de nieuwe eigenaar het gewoon kan afschuiven op de vorige eigenaar en de huurder. De teruggave van het geld is geen probleem voor hem.

freelance

#7 , 26 mar 2022 14:09

De TS geeft aan te spreken in naam van een kennis .
Meer duidelijkheid over het huurcontract en de waarborg zou hier nuttig kunnen zijn .

We kunnen veronderstellen dat het hier een huurcontract betreft , afgesloten voor 2019 ( en dus vallend onder de oude huurwetgeving ) .
In dat huurcontract zou iets moeten staan over de huurwaarborg ( maar wat exact ? ) .
TS stelt :
quote : " De huurder heeft een waarborg gegeven op een gemeenschappelijke rekening met de vorige eigenaar. " ( #1)
en ; quote ( #6) : " Vraag is dan eigenlijk kan de bank het geld ook vrij maken met de goedkeuring van de vorige eigenaar en de huurder. "

Een huurwaarborg bij de bank staat normaal op naam van de huurder , en kan maar vrijgemaakt worden mits handtekening van de ( vorige ) eigenaar . ( aangezien deze erkent is door de bank als verhuurder ) .
Vraag 1/ Wat zegt het huurcontract ?
Vraag 2/ Staat de waarborg op naam van de huurder , bij de bank ?
Vraag 3/ Of staat de waarborg op naam van huurder EN verhuurder ? (gemeenschappelijke rekening / zoals quote # 1 suggereert ) .

Normaliter zou de bank de waarborg moeten vrij geven , mits akkoord van huurder en vorige eigenaar /verhuurder .
Indien de (ex) verhuurder dit weigert , en bank dus niet zal vrijgeven , rest alleen een vonnis van een vrederechter .

artemis

#8 , 26 mar 2022 17:40

Een huurwaarborg moet bij verkoop altijd overgedragen worden van de oude naar de nieuwe eigenaar, de oude eigenaar heeft er nadien immers geen enkel uitstaans meer mee. Logisch, want die kan geen huurschade meer hebben, eventuele huurschade treft dan enkel de nieuwe eigenaar. Normaal ziet de notaris daar op toe.

Wat bedoelt u met een gemeenschappelijke rekening?

Normaliter wordt de waarborg op een geblokkeerde huurwaarborgrekening gestort. Deze staat altijd op naam van de huurder(s) maar kan enkel vrijgegeven worden met handtekening van de verhuurder (die meegetekend heeft).
Bij verkoop wordt deze rekening dan opgenomen in de akte, waarmee de nieuwe eigenaar met de akte automatisch volmacht krijgt bij de bank om de geblokkeerde rekening vrij te geven. Dat is de normale gang van zaken en de oude eigenaar komt er dan totaal niet meer aan te pas.

Is dat zo gebeurd?
U spreekt van de (overleden) huurder en zijn vrouw. Heeft de vrouw mee het huurcontract en de huurwaarborgrekenig getekend?

Thomas Morus

#9 , 26 mar 2022 19:38

"Indien de (ex) verhuurder dit weigert , en bank dus niet zal vrijgeven , rest alleen een vonnis van een vrederechter" .

Wat indien de vorige eigenaar-verhuurder overleden is en de woning vererfd?

artemis

#10 , 26 mar 2022 20:04

"Indien de (ex) verhuurder dit weigert , en bank dus niet zal vrijgeven , rest alleen een vonnis van een vrederechter" .

Wat indien de vorige eigenaar-verhuurder overleden is en de woning vererfd?
Dit is bij ons nog hangend. Huurcontract loopt nog sinds vorige eigenaar en die is intussen overleden.

Ik maak me er geen zorgen over vermits de waarborg via de akte, en met vermelding van het nummer van de huurwaarborgrekening in de akte is overgedragen. Dat zou moeten volstaan en is destijds door de notaris bevestigd. Daarom werd het uitdrukkelijk opgenomen. Ik zou het moeten opzoeken maar ik herinner mij dat er expliciet in de akte stond dat dit een volmacht gaf.
Logisch toch dat huurwaarborgen op een dergelijke manier worden overgedragen bij verkoop. Dagdagelijks worden er immers panden verkocht met een huurder in. Uiteraard moet dat niet telkens voor de vrederechter komen om die borg vrij te geven.

Ik berust in onze akte en de informatie die we van de notarissen van beide partijen hebben gekregen. Dit is dagdagelijkse kost.

Thomas Morus

#11 , 26 mar 2022 20:06

Als men een pand erft dan is er geen akte......

artemis

#12 , 26 mar 2022 21:40

Dat speelt niet in de vraag van de TS, er is geen sprake van erfenis.
Als men een verhuurd pand verkoopt dan wordt de overdracht/doorgave van de huurwaarborg geregeld en opgenomen in de akte door de notaris

Thomas Morus

#13 , 26 mar 2022 22:58

Als men een verhuurd pand verkoopt dan wordt de overdracht/doorgave van de huurwaarborg geregeld en opgenomen in de akte door de notaris
Het is een bijkomende vraag die ik (me) stel.

artemis

#14 , 27 mar 2022 14:25

Het is een bijkomende vraag die ik (me) stel.

Weet ik niet. Met een attest van erfopvolging misschien?

freelance

#15 , 27 mar 2022 14:42

Bij verkoop wordt deze rekening dan opgenomen in de akte, waarmee de nieuwe eigenaar met de akte automatisch volmacht krijgt bij de bank om de geblokkeerde rekening vrij te geven. Dat is de normale gang van zaken en de oude eigenaar komt er dan totaal niet meer aan te pas.
Dank voor de toelichting .
Iets wat ik al opperde in # 4 , maar niet zeker wist .
( " maar mij lijkt dat het mogelijk moet zijn om alle "rechten en plichten " over te dragen naar de nieuwe eigenaar/verhuurder ; op een of andere manier . " )

Of het allemaal zo gebeurt ( is ) bij de "kennis van TS " hebben we geen volledige informatie over .

Terug naar “Huren”