Huurovereenkomst

Mhysa
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst

#1 , 16 mar 2022 18:43

Beste

Graag had jullie expertise/raad gewenst in onderstaande situatie:

Ik heb 3 opeenvolgende (nieuwe) huurovereenkomsten getekend van telkens 1 jaar (korte duur) waarvan de 1ste overeenkomst begon op 01/05/2019.

Klopt het dat ik geen nieuwe huurovereenkomst van 1 jaar meer kan tekenen en dat mijn laatste huurovereenkomst automatisch wordt verlengd (behoudens tijdige opzeg van 3 maand van de huurder/verhuurder) naar een 9-jarige overeenkomst (waarvan de begindatum van die 9-jarige overeenkomst start op 01/05/2019)?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.
Groeten
M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 mar 2022 18:49

Ja, dat klopt ongeveer.
Zelfs die verlenging van het derde jaar was al "onmogelijk"...
Aan de andere kant, u zit straks in het vierde jaar, en zelf (als huurder dus) kan u altijd, mits opzeg van drie maanden, vertrekken zonder schadevergoeding.

Uw verhuurder kan u slechts opzeggen om de drie jaar (behoudens om zelf te bewonen bijvoorbeeld).

Is dat voldoende antwoord ?

Mhysa
Topic Starter

#3 , 16 mar 2022 18:59

Bedankt voor uw snelle respons en toelichting, Bosprocureur.
Stel dat de verhuurder mij alsnog "dwingt" om een 1-jarig contract te tekenen, kan ik dan ook nog steeds, mits opzeg van 3 maanden, eruit zonder schadevergoeding?

Reclame

bosprocureur

#4 , 16 mar 2022 20:14

Natuurlijk kan dat. Je bent dan toch nog altijd meer dan drie jaar ver in een lopend contract.

Blaatpraat

#5 , 17 mar 2022 20:26

Of nog anders gezegd: als u een contract moet tekenen, mag u dat gerust doen, maar het heeft geen enkele waarde.
Zelfde telt al voor het laatste contract, deze is zonder waarde.

Franciscus

#6 , 17 mar 2022 21:29

Terug naar “Huren”