Eerst en vooral zal ik even mijn situatie schetsen. Ik woon in een gewone woonwijk in een openstaande bebouwing met een tuin, die niet zo heel groot is. Achter mijn tuin wonen de achterburen.
De zoon van mijn achterburen heeft enkele jaren geleden een zelfstandige activiteit opgestart. Hij herstelt tuinmachines, quads, en dergelijke. Kortom, allerlei toestellen die werken met een vrij zware motor. Die herstellingen voert hij uit in een soort blokhut, waarvan hij de deur constant laat openstaan, zeker nu het opnieuw goed weer begint te worden.
Terwijl hij werkt, heeft hij ook de gewoonte om luide muziek te spelen (met stevige bastonen). Op die manier word ik "gedwongen" om mee te luisteren. Rustig in mijn tuin zitten is er voor mij dus niet meer bij.
Ik heb hem er al over aangesproken en hij zei dat hij er rekening mee zou houden, maar dat doet hij eigenlijk gewoon niet. Omdat een gesprek niets uithaalde, heb ik er ook al de politie eens bijgehaald. Die is dan bij hem langs gegaan met de vraag om toch rekening te willen houden met de buurt en de muziek niet zo luid te zetten. Hij heeft toen de muziek afgezet, maar voor heel even maar. Dezelfde avond is hij gewoon opnieuw begonnen.
Mijn vraag is eigenlijk tweeledig:
1. Moet ik het zomaar accepteren dat mijn achterbuur in zijn tuin luide muziek opzet en ik dus enkel kan genieten van de rust, wanneer hij dat beslist?
2. Is het toegelaten dat hij dergelijke lawaaierige werken uitvoert in zijn tuin? Regelmatig laat hij zware motoren (van quads en tuinmachines) draaien, die dan zelfs het geluid van de muziek overstijgen? Is zo'n activiteit toegestaan in open lucht in een woonwijk?