Schilderen verplicht?

Lena2007
Topic Starter

Schilderen verplicht?

#1 , 23 jan 2009 17:52

Beste
Vorig jaar in oktober heb ik de huur van een appartment dat ik huurde opgezegd. Enkele dagen later kreeg ik een brief van het immokantoor in de bus, waarin oa stond dat ik alle muren wit moest verven, op straffe van boete. Redelijk verbaasd hierover - het appartement was ook niet wit toen ik er ging wonen, 1 slaapkamer was zelfs nog in het roze! - keek ik mijn kontrakt er maar op na. In mijn kontrakt kan ik hierover niets vinden - wel dat de muren "netjes" moeten zijn, maar dat is bij mij nog iets anders dan wit. Bovendien zijn verschillende muren aangetast door het vocht waardoor het behangpapier "rot" is - daar zou ik dan over moeten verven... Het vochtprobleem in de muren heb ik al een eerste keer gemeld in maart vorig jaar; afgelopen week (!) is er iemand door het kantoor gestuurd om de schade op te meten en een bestek op te maken. Sinds het ontvangen van de brief heb ik al 4 (!) keer naar het immokantoor gebeld om bovenstaande te bespreken en te komen tot een overeenkomst waar we ons allebei in kunnen vinden. De antwoorden tot nu toe waren "ik weet het niet, de verantwoordelijke is niet hier", "het MOET wit zijn", "ik zal eens op de plaatsbeschrijving kijken"... Ondertussen is het het laatste volle weekend voor ik mijn sleutel moet afgeven en weet ik nog steeds niet wat te doen....
Mijn vraag is dan ook wat ben ik eigenlijk VERPLICHT om te doen? Ben ik verplicht te schilderen? Zoals gezegd, het staat niet in het kontrakt vermeld èn de muren waren ook niet herschilderd toen ik in het appartement trok... Kan ik verplicht worden een boete te betalen? Zal de verhuurder het recht hebben mijn waarborg in te houden hiervoor?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 25 jan 2009 00:52

In het geheel niet, de enige verplichting die je hebt is de woning in dezelfde staat terug af te leveren als deze waarin je ze ontvangen hebt (volgens de plaatsbeschrijving bij intrede). Je bent dus in het geheel niet verplicht die muren in welke kleur dan ook te (her)schilderen. Ik wil zelfs verder gaan: er mag en word aangenomen dat er zelfs een veroudering van de schildering mag waar te nemen zijn. Zelfs dan ben je nog niet verplicht tot herschilderen. Gebruik de zoekoptie van het forum en je zal verschillende bevestigingen van mijn stelling vinden, met verwijzingen naar het Burgerlijk Wetboek en al. Voeg een kopij van die BW artikels in een AS naar het immokantoor. Indien het immokantoor tegenprutteld is het vredegerecht vrees ik. Start zelf een gratis verzoeningsprocedure. Immokantoren en hun hebzucht, wel of niet in het belang van hun klient de verhuurder... er komt geen einde aan. En steeds rekenen ze op de onwetendheid ter zake van de huurder. Gelukkig zijn wij er nog.

Lena2007
Topic Starter

#3 , 25 jan 2009 12:36

JohnD
Dank je wel voor je reactie en uitleg; het is een pak van mijn hart - niet alleen owv de extra uitgaven, maar ook owv de tijd die er zou inkruipen om dat hele appartement opnieuw te schilderen. En misschien ook wel een beetje owv het principe - zoals gezegd, heb ook zelf moeten schilderen in het appartement bij aankomst, dus...
Ik vind het een beetje jammer dat het nu zo moet aflopen met het immokantoor. Je hebt wel gelijk natuurlijk; ze rekenen erop dat je niet beter weet, zo een antwoord als "Het MOET wit zijn, ik kan niets anders zeggen.." is een mooi voorbeeld daarvan. Je voelt je al vlug verloren tegen een kantoor/verhuurder die meer weet dan jij en meer (financiele) middelen heeft...

Reclame

Terug naar “Huren”