indexaanpassing

katjaken
Topic Starter

indexaanpassing

#1 , 21 jan 2009 07:05

hallo,
gisteren 20/1 kreeg ik een brief in de bus van de huisbaas met melding van dertig euro verhoging van mijn huurgeld. Aangezien januari al gestort was schreef hij dat ik het verschil er moet bij tellen als februari wordt gestort. Graag wou ik weten of ik werkelijk dat verschil van januari er moet bij tellen, ook als ik die brief pas gisteren kreeg, moest hij dan niet voor januari verwittigd hebben ?
vriendelijke groeten, katjaken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 21 jan 2009 10:53

Ja hij mag dat verschil van januari erbij tellen. Hij moest immers wachten tot het indexcijfer van december bekend was en op dat moment was de huur van januari in principe al betaald.

citroentje

#3 , 21 jan 2009 23:31

u huisbaas mag pas de index aanpassen in de maand dat je het huurkontrakt getekent heb.

Bvb: je tekent in maart dan kan hij maar de index aanpassen in maart 2009.maar niet in het begin van het jaar.

Reclame

katjaken
Topic Starter

#4 , 22 jan 2009 07:04

ok, ik heb pas in maart getekend. in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

artemis

#5 , 22 jan 2009 10:03

u huisbaas mag pas de index aanpassen in de maand dat je het huurkontrakt getekent heb.

Bvb: je tekent in maart dan kan hij maar de index aanpassen in maart 2009.maar niet in het begin van het jaar.
Dat hangt ervan af citroentje. Wij indexeren altijd in januari, voor het gemak, maar pas nadat er minstens een volledig jaar over gegaan is en dat mag wel.

Als Katjaken het contract pas heeft getekend in maart 2008, dan mag nu idd nog niet geindexeerd worden omdat het contract nog niet is verjaard.

analice

#6 , 23 jan 2009 23:53

De indexaanpassing kan gebeuren op de verjaardag van de inwerkingtreding
van het huurcontract en niet van de ondertekening van het contract !

katjaken
Topic Starter

#7 , 25 jan 2009 13:05

Ik zit nog met enkele vragen,
ik heb het appartement gehuurd 4 jaar geleden, het contract werd opgemaakt op 27 februari en ging in vanaf 1 maart daaropvolgend.
Nu heb ik vorig jaar in juni te horen gekregen dat de eigenaar het app. wou verkopen met andere woorden, ik moet eruit.
Ondertussen is het nog steeds niet verkocht en staat het te koop via een immokantoor.
Wat ik dus graag nog wou weten :
Indien het verkocht is moet de nieuwe eigenaar mij dan een aangetekend schrijven geven om mij eruit te zetten ? of blijf ik ondertussen huurder als hij niets laat weten ? en hoe lang heb ik dan na het schrijven eer ik er effectief uit moet ? Het is heel moeilijk om iets te vinden tegenwoordig.
Is het effectief zo dat mijn huisbaas nu pas indexaanpassing kan geven vanaf 1 maart ? Als ik de brief kreeg half januari wou hij dat ik voor januari ook al de opslag betaalde maar dan opgeteld bij februari.
Toen hij liet weten dat hij het app. ging verkopen is dit ook nooit aangetekend gebeurd, enkel met geschreven briefje in brievenbus.
Ook heb ik via via gehoord dat er geen indexaanpassing mag gebeuren als het app. te koop staat maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Alvast bedankt voor voorgaande antwoorden en hopelijk word ik snel wat wijzer.

Terug naar “Huren”