wanneer hertrouwen na scheiding?

chantal1
Topic Starter
Berichten: 14

wanneer hertrouwen na scheiding?

#1 , 14 mei 2006 15:45

ik heb een vraagje waar ik al uiteenlopende antwoorden op heb gekregen dus stel ik het hier maar even in de hoop een antwoord te krijgen
wanneer kun je terug hertrouwen na een echtscheiding?
ik en men ex man zijn gescheiden sinds eind april (uitspraak vonnis) dus over een maand of twee zal ik op de burgerlijke stand moeten langs gaan om de laaste gegevens te veranderen oa op paspoort en dan is alles officieel
nu zei de rechter me op de rechtbank dat een man kan trouwen direct na dat alles officieel is, maar de vrouw niet, zei moet 300 dagen wachten
ivm zwangerschap
is die wet dan onlangs veranderd?
weet iemand hier meer over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 14 mei 2006 16:23

De rechtbank maakt het vonnis over aan de burgerlijke stand van de plaats waar u huwde. Wanneer het vonnis ?in kracht van gewijsde? is gegaan, bent u definitief uit de echt gescheiden en kan u eventueel opnieuw huwen.

Betreffend vonnis wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand, waarna een randmelding wordt gemaakt van de echtscheiding op de huwelijksakte.

Wanneer aan deze formaliteit voldaan is, ontvangt u bericht met het verzoek uw identiteitskaart te laten aanpassen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2006 17:53

Vroeger stond in de wet dat een vrouw na de echtscheiding 300 dagen moest wachten om opnieuw in het huwelijk te treden.

Die wet is al enige tijd geleden veranderd. Die termijn werd afgeschaft en nu is er geen verschil tussen man en vrouw op dat punt.

scorpioen

Reclame

chantal1
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 14 mei 2006 18:05

De rechtbank maakt het vonnis over aan de burgerlijke stand van de plaats waar u huwde. Wanneer het vonnis ?in kracht van gewijsde? is gegaan, bent u definitief uit de echt gescheiden en kan u eventueel opnieuw huwen.

Betreffend vonnis wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand, waarna een randmelding wordt gemaakt van de echtscheiding op de huwelijksakte.

Wanneer aan deze formaliteit voldaan is, ontvangt u bericht met het verzoek uw identiteitskaart te laten aanpassen.

ja dat weet ik, maar men vraag was wanneer je terug kan hertrouwen?
hopelijk weet iemand daar het juiste antwoord op

chantal1
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 14 mei 2006 18:08

Vroeger stond in de wet dat een vrouw na de echtscheiding 300 dagen moest wachten om opnieuw in het huwelijk te treden.

Die wet is al enige tijd geleden veranderd. Die termijn werd afgeschaft en nu is er geen verschil tussen man en vrouw op dat punt.

scorpioen

ik dacht dat het net omgekeerd was, ken verschillende mensen die direct zijn hertrouwd nadat hun echtscheiding officeel was,en dat was enkele jaren geleden zo
maar ondertussen is de wet blijkbaar veranderd, zo zeiden ze me op de rechtbank
maar niemand weet blijkbaar juist hoe de vork in de steel zit
en is voor mij toch wel belangrijk om te weten aangezien ik graag met men huidige partner zou huwen ook omdat ik zwanger ben van hem en er blijkbaar ook geen andere oplossing is om het kindje zijn naam te laten dragen dan te huwen voor de geboorte
als het mogelijk is tenminste

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 14 mei 2006 18:11

Zodra het vonnis is overgeschreven in het bevolkingsregister...(zie antwoord Anke) kan U een nieuw huwelijk aangaan...Hopelijk deze keer met meer succes. :?

chantal1
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 14 mei 2006 18:16

Zodra het vonnis is overgeschreven in het bevolkingsregister...(zie antwoord Anke) kan U een nieuw huwelijk aangaan...Hopelijk deze keer met meer succes. :?
hoe komt het dat men op de rechtbank dan anders zei, want dat heeft me wel doen twijfelen....moet ik naar een advocaat bellen en om info vragen om dit zeker te weten of kan ik ergens anders terecht
ik ben al eens naar een bureau geweest voor juridische bijstand, maar daar verwezen ze me door naar een pro deo advocaat
maar is dit niet wat overdreven allemaal om gewoon het anwtoord te krijgen op men vraag :?:

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 14 mei 2006 18:34

Ik constateer dat u van verschillende personen reeds een ZEER CORRECT antwoord ontvangen heeft op uw prangende vraag.

Wij hebben helaas geen glazenbol waarin te lezen staat wat de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg u precies meedeelde.

Het staat u vrij terzake een advocaat te raadplegen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”