belastingaftrek hypoth krediet na naakte eigendom

JuJu
Topic Starter

belastingaftrek hypoth krediet na naakte eigendom

#1 , 04 dec 2008 13:13

Mijn ex en ik zijn beiden voor de helft eigenaar van een (enig) huis. Ik zou hem het vruchtgebruik van deze woning willen verkopen voor een bepaalde periode. Heb ik dan nog recht op de belastingaftrek van mijn hypothecair krediet op deze woning (krediet voor 2005)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 dec 2008 19:29

Om te kunnen genieten van de aftrek voor hypothecaire leningen , moet men ofwel eigenaar ofwel vruchtgebruiker zijn van de woning. Een blote eigenaar heeft geen fiscaal voordeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JuJu
Topic Starter

#3 , 09 dec 2008 10:11

OK....maar als ik dan een nieuwe eigendom koop, is het niet meer mijn 'enige' eigendom en kan ik voor die woning ook niet van een fiscaal voordeel genieten, of wel?

Reclame

wanton

#4 , 09 dec 2008 16:37

Jawel , maar niet via de woonbonus.
Je kan ( in 2008) tot 1950 € aftrekken van de kapitaals aflossingen in het langetremijnsparen , aan het verbeterd gemiddeld tarief tussen 30 en 40 %. Je voldoet niet meer aan de voorwaarden om te kunnen genieten van het woonsparen , di. aan het hoogste tarief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”