Ingewikkelde mondelinge overeenkomst.

Mikedb
Topic Starter

Ingewikkelde mondelinge overeenkomst.

#1 , 28 nov 2008 04:15

Ik heb een vrij ingewikkelde mondelinge overeenkomst.

Ik rij achteruit tegen mijn overgebuur zijn wagen die gedeeltelijk op mijn oprit stond.
Ik bekijk de schade, een kleine buil in de rechtervoorvleugel van de aangereden wagen.
Ik meld zelf vrijwillig aan de eigenaar dat ik zijn wagen heb aangereden
en geef daarbij ook mijn fout toe dat ik zijn wagen niet zag staan.
Het 'builtje' wordt algauw weggelachen en de zaak wordt 'in der minne' geregeld.
Ik raadde hem een garage aan waar ik een spuitcabine zag staan.
Enkele dagen later meldt hij me persoonlijk dat het zaakje 360 euros zal kosten,
Ik slikte even, maar vond het nog betaalbaar.
Ik hoor een tijd niets meer van de zaak.
Nu ga ik gisteren tanken bij die garagist die ik aanraadde, begint die over die zaak.
Het komt erop neer dat de eigenaar van de aangereden wagen de herstellingen heeft laten uitvoeren,
zeggende dat ik de kosten ging betalen.
Ik krijg een kaartje te zien met:
rechtervoorvleugel; support; voorbumper; spuitwerk; uren. (en klein onderhoud - olie - 50 euro die hij zelf betaald heeft)
Totale kostenplaatje 728 euro voor mij nog te betalen,
net iets meer dan het dubbele van het mondeling overeengekomen bedrag.

Ik heb die garagist mssch aangeraden, in het familliaal gesprek dat zich toen afspeelde, maar ik heb toen zeker niet overeengekomen dat hij ten alle prijze zijn wagen mocht herstellen bij die garagist.
Ik heb niets van bewijsmateriaal, toen ik het kaartje vroeg kreeg ik het niet met de melding 'dat is iets tussen jou en je gebuur'
Ohja als ik een bewijs wil van de uitgevoerde werken komt er nog eens 21% btw bij.
Ik weet niet wat mijn overgebuur van bewijsmateriaal heeft over deze zaak dus kan ik hier geen uitspraak over doen, ik vermoed toch minimum foto's (hoe zou je zelf zijn)

Mijn vragen zijn:
  • Hoe reageer ik op deze situatie?
  • Sta ik ergens juridisch met mijn mondelinge overeenkomst van 360 euro?
  • Staat mijn buurman sterk in zijn schoenen met eventuele foto's (of evt zelf een éénpartijdige expertise)?
  • En indien hij die niet heeft heeft hij dan nog een poot om op te staan?
  • Licht ik alsnog mijn makelaar in voor extra raad?
  • Hoe zit dat met die btw?, ik heb namelijk een factuur nodig om via verzekering te werken
Of raden jullie mij aan dit als een dure les te zien?

Alvast bedankt voor jullie raad en meningen,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZeddLeppelin

#2 , 28 nov 2008 10:17

Hangt allemaal een beetje vanaf van:

- hoe goed je opschiet/nog wil opschieten met je overbuur
- of hij al dan niet bewijs (getuigen, foto's,...) tegen je heeft

Op het eerste zicht, en ervan uitgaand dat er geen bewijs tegen u is, heeft uw overbuur, noch de garagist een spreekwoordelijke poot om op te staan. Mondeling mag er nog zoveel beloofd worden, als het niet gestaafd kan worden, komt ge nergens, dus zo ook in dit geval...

Stel dat er bewijs is van a. het feit dat gij de schade hebt veroorzaakt en b. de grootte van de schade, dan nog heb ik de grootste twijfels omtrent het feit dat gij die 700 euro gaat moeten betalen.

Voor wat betreft die garagist: vraag hem eens om gewoon op een blaadje te schrijven dat het op zoveel euro komt, zeg dat het om aan uw vrouw uit te leggen is of voor uw schuldbemiddeling, van zodra dat ge dat hebt kunt ge gaan beginnen dreigen hem aan te geven bij de fiscus.

Ivm uw makelaar, kan nooit kwaad om deze in te lichten, controleer eens of u rechtsbijstand heeft, dan spaart dit de problematiek al uit van de eventuele advocatenkosten.

Als ik iets vergeten ben, vul gerust aan.

3399AAaa

#3 , 23 dec 2008 12:55

in jouw geval zou ik me inderdaad goed informeren bij bv uw makelaar.
maar zeker niet te snel panikeren.

iedereen die zich beroept op een feit moet daarvan het bewijs leveren.

het beste zou zijn dat je eens op een fatsoenlijke manier met je buur tot een oplossing probeert te komen. laat hem verstaan dat jullie bij een minnelijke regeling ALLEBEI WINST boeken. burenruzies zijn SLOPEND. hij moet ook beseffen dat een procedureslag hem veel geld kost.

een les voor de toekomst: zet steeds iets op papier (korte beschrijving van de feiten (+datum) en de overeenkomst die je daarover maakt) en onderteken het allebei. dat geldt voor alles; klinkt misschien onnozel, maar het heeft mij al veel miserie bespaard.

Reclame

Mikedb
Topic Starter

#4 , 10 mar 2009 03:28

Ik ben met mijn buurman gaan praten, en die was akkoord met het bedrag van 360 euro. Afspraken zijn afspraken zei hij, toffe buurman.
De garagist heb ik gedumpt, na met mijn buurman gepraat te hebben blijkt dat de garagist misbruik maakte, of wilde maken van onze situatie.
Een bandiet dus.
Bedankt voor jullie reacties, ze hielpen me zeker tot de juiste oplossing!

Terug naar “Verkeersongevallen”