Inkorting nalatenschap

Creatief
Topic Starter

Inkorting nalatenschap

#1 , 29 okt 2008 17:18

verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 okt 2008 19:05

Voor alle duidelijkheid : de gelden die de kinderen ontvangen hebben na verkoop van de woning , was geen schenking. Dat was de uitbetaling van hun erfdeel van vaders nalatenschap.
Verder : de fictieve massa wordt samengesteld met alle schenkingen die er ooit door de overledene zijn gedaan, ongeacht hoe lang het is geleden. Met als principe : toestand van toen , waarde van nu. Geld behoudt zijn nominale waarde , onroerend goed is nu veel meer waard.
Daarom : schenk aan alle kinderen hetzelfde en evenveel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Topic Starter

#3 , 29 okt 2008 20:21

verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton

#4 , 30 okt 2008 11:16

Een schenking die meer dan drie jaar voor het overlijden is gebeurd moet niet vermeld worden bij de aangifte nalatenschap.
Bovendien , indien alle kinderen hetzelfde hebben ontvangen moet er geen inbreng noch inkorting gebeuren. Er kan compensatie worden toegepast. VB. Eén kind heeft 500.000 bef gekregen , een ander 600.000 , dan dient slechts 100.000 door de tweede worden ingebracht voor de verdeelsleutel te bepalen.Hij zal dan 100.000 minder ontvangen bij de verdeling.
Ik hoor het regelmatig. Ouders zijn soms ongewild oorzaak van wrevel tussen de kinderen. Daarom nogmaals: geef uw kinderen evenveel en hetzelfde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”