Op welke basis wordt alimentatie berekend? Indien zelfstandi

Fabi
Topic Starter

Op welke basis wordt alimentatie berekend? Indien zelfstandi

#1 , 24 okt 2008 19:10

Als je ex zelfstandig is en een nettoinkomen van zogezegt 250 tot 350 euro heeft, hoeveel zal die doorgaans moeten betalen voor 1 kind?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 24 okt 2008 20:04

Zoals veel uit zo'n situaties blijkt, het minst mogelijke.
Hoelang is jouw nu-ex al zelfstandig?

Fabi
Topic Starter

#3 , 25 okt 2008 23:24

Hallo,

het is voor een collega op het werk! Ik stel zo soms nog es vragen, maar het is een tof mens, ze zit met een ex die maar 250 tot 300 euro heeft netto per maand! Zijn vrouw "nieuwe vrouw" heeft een zeer groot inkomen en onderhoud hem dus!
Maar mijn collega krijgt geen alimentatie, kunnen precies ook geen beslag doen enz...
Ze vraagt 150 euro, denk dat ze het niet zal halen, misschien hoogstens 50 euro! En dan nog es vaste andere "bijzondere" kosten tja...

Hij is denk ik toch al een tijdje zelfstandig, in onderaanneming of zoiets!
Laat gerust je mening, ze loopt toch wel wat gespannen de laatste tijd, we hadden een artikel gelezen in de krant, vaders moeten méér alimentatie betalen, maar ja berekend op wat? Loon?Gezamelijk inkomen?

Groetjes

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 26 okt 2008 09:18

Alimentatie voor de kinderen wordt NOOIT berekend op een gezamenlijk inkomen van een NSG.
Je 'collega' kan proberen om alle mogelijke bewijzen (facturen, dagboeken, periodieke btw-aangiften, jaarrekeningen, enz...) verzamelen om het inkomen van haar ex vast te stellen.
Op basis daarvan kan dan een bedrag worden gevraagd.
Loonbeslag kan inderdaad bij een zelfstandige niet, want die heeft geen loon, maar men kan wel beslag leggen op inkomens (zelfs toekomstige, naar ik heb begrepen) als men regelmatig in onderaanneming werkt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2008 13:41

Rechters zijn niet helemaal onnozel. Zij weten ook dat je niet met 350,00 euro per maand kunt leven. Dan kan je i.p.v. als zelfstandige te werken beter gaan doppen.

Die zelfstandige werkt dus in het zwart en heeft wel degelijk andere inkomsten. De kans is dus groot dat de rechter zegt: "jij hebt andere inkomsten, jij verbergt inkomsten, dus ga ik er van uit dat je een normaal inkomen hebt en een fatsoenlijk onderhoudsgeld kan betalen".

scorpioen

roadie

#6 , 26 okt 2008 18:06

Op de kap zitten van de zelfstandigen is blijkbaar een nog niet uitgestorven nationale sport.
Voor wie het nog niet wist: zelfstandigen rijden met een dikke auto, hebben een tuin waar de euros aan de bomen groeien, enz...

Uit cijfers is echter gebleken dat er veel zelfstandigen zijn die onder de armoedegrens vallen met hun "dikke" inkomen.

De 350 euro waarvan sprake zal het netto bedrag, na aftrek van bedrijfs-onkosten ed zijn.

Zeggen dat iedereen weet dat er altijd een tweede geldcircuit bestaat bij zelfstandigen is een goedkope stelling.

Inderdaad zal een nauwkeurig onderzoek van het inkomen dienen te gebeuren.

Flaters gebeuren nog altijd, op basis van veronderstellingen.

Zo ken ik het voorbeeld van een mindervalide zelfstandige (erkend door ziekenfonds) en enkel genietende van een ziekte-uitkering door de Rechtbank in Eerste Aanleg in een scheiding het bedrag van 1.250 euro per maand diende te betalen aan zijn echtgenote met als motivatie:"zijn toekomstig verdienvermogen als zelfstandige".
Dit vonnis werd verbroken in Beroep en alimentatie zelfs afgeschaft met terugwerkende kracht...
De totale procedure duurde zeven jaar!

Casus en vonnissen beschikbaar.

In de zaak van Fabi zou ik de indiciën volgen maw de levensstijl.

Terug naar “Echtscheiding”