erfrecht

krikri
Topic Starter

erfrecht

#1 , 24 okt 2008 12:07

moeder is overleden en nooit gewerkt, had kinderen uit een vorig huwelijk, was getrouwd met huwelijkscontract.

In dit huwelijkscontract staat beschreven dat bij overlijden al het roerend naar de langstlevende gaat, en het onroerend in vruchtgebruik gaat, en de erfgenamen de kinderen zijn voortkomend uit hun huwelijk. betekend dit dat alleen de kinderen later zullen erven voortkomend uit hun huwelijk ? en de andere kinderen van de moeder uit het vorig huwelijk niks krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 okt 2008 16:57

1. Alle kinderen van die vrouw staan op gelijke voet : dwz. het maakt niet uit of ze uit dit of een eerste huwelijk komen. Zij moeten allen een minimum deel krijgen , zelfs indien moeder via testament vb. de kinderen uit tweede huwelijk heeft bevoordeligd.

2. Via huwelijkscontract wordt haar (2e) echtgenoot bedacht met alle roerende goederen. Laat nazien of dit het beschikbaar deel niet overschrijdt. De kinderen (3?) verdelen samen minstens 3/4 van de nalatenschap , weliswaar in blote eigendom. Het resterende 1/4 komt de echtgenoot toe , evenals het vruchtgebruik van de hele nalatenschap.

Contacteer een notaris : alle kinderen moeten deelnemen. En de uitvoering van het huwelijkscontract moet misschien beperkt worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

krikri
Topic Starter

#3 , 24 okt 2008 22:56

dus als ik het goed begrijp heeft het huwelijkscontract geen waarde, stel mij toch de vraag waarom ze dan een huwelijkscontract hebben laten maken voor hun huwelijk.

dus dit betekend dat het vermogen gedeelt door 2 =ieder 50% word (deel vader en deel moeder) en het deel van de overleden moeder 50% gedeelt door 4 ( 3 kinderen + vader) = 12.5%

met andere worden zal het kind uit hun huwelijk bij overlijden vader 75 % erven + het spaargedeelde van de wettelijke vader en de anderen uit het 1ste huwelijk ieder 12.50 % erven van het onroerend goed. of heb ik het mis ?

Reclame

wanton

#4 , 25 okt 2008 14:42

De uitwerking van het huwelijkscontract moet beperkt blijven en aangepast worden aan de wettelijke bepalingen tgv. de kinderen uit het eerste huwelijk.
De verdeling die u aanhaalt is van toepassing op het roerend gedeelte.
Voor het onroerend gedeelte wordt dat 1/6 voor de twee kinderen uit eerste huwelijk , uiteindelijk 4/6 voor het kind uit dit huwelijk.
Toet-anch-Amon

krikri
Topic Starter

#5 , 26 okt 2008 20:41

thx wanthon voor de info....zeg het laatste 1/6 dan...waar gaat dat heen

wanton

#6 , 27 okt 2008 17:28

Voor het onroerend gedeelte wordt dat 1/6 voor de twee kinderen uit eerste huwelijk , uiteindelijk 4/6 voor het kind uit dit huwelijk.
Het is dus : 1/6 voor elk van de twee kinderen uit het eerste huwelijk
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”